Główny inspektor farmaceutyczny przypomina przedsiębiorcom prowadzącym apteki, że programy lojalnościowe są niezgodne z prawem. W opublikowanym właśnie stanowisku GIF wskazuje, że apteka, oferując pacjentowi zniżki na kolejne zakupy za częste nabywanie w niej produktów, narusza art. 94a prawa farmaceutycznego.
GIF opublikował komunikat w odpowiedzi na pojawiające się informacje o tym, że programy lojalnościowe nie stanowią reklamy. Inspekcja postanowiła więc rozwiać te wątpliwości. Podkreśla, że apteka reklamuje swoją działalność, jeśli przyciąga nowych klientów lub zatrzymuje dotychczasowych, bo regularnie nabywają oni towary w placówce. Programy lojalnościowe są wabikiem, ponieważ klienci, biorąc w nich udział, czują się związani z daną apteką lub siecią. Tylko tam chcą kupować.
W rezultacie przedsiębiorca ma zagwarantowany wzrost sprzedaży towarów. Tym samym osłabia pozycję konkurencji.
Publikując to stanowisko, GIF powołał się na orzecznictwo sądów administracyjnych. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie orzekł w 2012 r., że reklama apteki to każdego rodzaju informacja, która ma zachęcić klientów do tego, by nabywali w niej leki lub korzystali z określonych usług (sygn. VI SA/WA 1756/12).
Przepisy o zakazie reklamy aptek obowiązują od 2012 r. Od tego czasu inspekcja farmaceutyczna zdążyła nałożyć na wiele aptek kary za ich łamanie do 50 tys. zł. Sądy podtrzymywały te decyzje.