Zwrot towaru ze sklepu internetowego a koszty wysyłki

Klient sklepu internetowego będzie mieć dwa tygodnie na odstąpienie od umowy. Sprzedawca zwróci pieniądze za towar wraz z kosztami wysyłki.

Publikacja: 19.12.2014 08:51

Zwrot towaru ze sklepu internetowego a koszty wysyłki

Foto: www.sxc.hu

Od 25 grudnia 2014 r. z dziesięciu do 14 dni zostanie wydłużony termin na odstąpienie od umowy przy zakupach dokonywanych przez internet czy telefon. Ponadto jeżeli przedsiębiorca nie poinformuje klientów o przysługującym im prawie do odstąpienia, to będą mieć oni rok na zwrot zakupu i odzyskanie pieniędzy. Dziś mają tylko trzy miesiące. Zmiany korzystne dla kupujących w sieci wprowadza ustawa o prawach konsumenta.

Konsument poinformowany

Sprzedawca ponadto musi poinformować o cechach produktu, o tym, gdzie i jak składać reklamacje, oraz o możliwości skorzystania z pozasądowych sposobów jej rozpatrywania i dochodzenia roszczeń. Klient powinien także poznać zasady dostępu do tych procedur.

Klienci mają też otrzymywać szczegółowe informacje o wszystkich kosztach związanych z zakupami. Chodzi tutaj na przykład o opłaty za dostawę czy ubezpieczenie przesyłki.

– Gdy sprzedawca nie poinformuje  o dodatkowych kosztach, konsument nie będzie zobowiązany do ich ponoszenia – wyjaśnia Tomasz Konieczny, radca prawny z Konieczny, Grzybowski, Polak Kancelaria Prawna.

Dziś wymagania są podobne. Nowe przepisy zawierają jednak pewne różnice.

– Są dużo bardziej rozbudowane i precyzyjne. Wspominają wprost o opłatach za transport, dostarczenie, usługi pocztowe, kosztach zwrotu rzeczy oraz korzystania z infolinii, jeśli np. koszt połączenia telefonicznego jest wyższy niż stosowany zwykle – wymienia Tomasz Konieczny.

Tańszy zwrot

Zmienią się także zasady zwrotu zakupów. Jeżeli konsument, który zamówił produkt przez internet, odstąpi od umowy, to sprzedawca ma mu zwrócić nie tylko cenę towaru, ale i koszty wysyłki produktu do klienta.

Do tej pory nie zawsze tak było. Przepisy nic na ten temat nie mówiły. Niektóre sklepy zwracały jednak także koszty wysyłki towaru, mając na względzie orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Z tym że to konsument sam musi pokryć koszty odesłania towaru do sprzedawcy, gdy zdecyduje się odstąpić od umowy.

Po zawarciu umów przez telefon konsumenci również będą lepiej chronieni. Gdy przedsiębiorca skontaktuje się z konsumentem tą drogą w celu zawarcia umowy, będzie musiał od razu poinformować o celu rozmowy i podać identyfikujące go dane. A jeżeli dojdzie do zaproponowania zawarcia umowy przez telefon, to przedsiębiorca będzie musiał potwierdzić jej treść na papierze lub innym trwałym nośniku. I do zawarcia umowy dojdzie, gdy konsument podpisze ją na papierze albo np. odeśle e-maila z akceptacją jej warunków.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, l.kuligowski@rp.pl

Nie zawsze można odstąpić od umowy

Klient sklepu internetowego nie zawsze będzie mógł odstąpić od umowy w ciągu 14 dni. Nowe przepisy określają wyjątki. Będzie to niemożliwe, jeżeli przedmiotem świadczenia jest rzecz wyprodukowana specjalnie na jego indywidualne zamówienie. Tak samo będzie w razie kupienia rzeczy, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności do użycia.

Konsument nie będzie też mógł odstąpić od umowy, gdy kupi przedmiot w zapieczętowanym opakowaniu, którego po otwarciu nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych (np. chusteczki nawilżone), a on je otworzy.

Prawo odstąpienia od umowy nie będzie miało zastosowania również w razie zakupu czasopism.

Od 25 grudnia 2014 r. z dziesięciu do 14 dni zostanie wydłużony termin na odstąpienie od umowy przy zakupach dokonywanych przez internet czy telefon. Ponadto jeżeli przedsiębiorca nie poinformuje klientów o przysługującym im prawie do odstąpienia, to będą mieć oni rok na zwrot zakupu i odzyskanie pieniędzy. Dziś mają tylko trzy miesiące. Zmiany korzystne dla kupujących w sieci wprowadza ustawa o prawach konsumenta.

Konsument poinformowany

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Paliwo będzie droższe o 50 groszy na litrze, rachunki za gaz o jedną czwartą
Praca, Emerytury i renty
Krem z filtrem, walizka i autoresponder – co o urlopie powinien wiedzieć pracownik
Podatki
Wykup samochodu z leasingu – skutki w PIT i VAT
Nieruchomości
Jak kwestionować niezgodne z prawem plany inwestycyjne sąsiada? Odpowiadamy
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Nieruchomości
Wywłaszczenia pod inwestycje infrastrukturalne. Jakie mamy prawa?