Z badania, które przeprowadziło Europejskie Centrum Konsumenckie Polska (ECK), wynika, że 34 proc. e-sprzedawców nie informuje konsumentów o ich prawie do odstąpienia.
Wymóg informowania klientów istniał, zanim zaczęła obowiązywać ustawa o prawach konsumenta, która weszła w życie 25 grudnia 2014 r. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy, który nie poinformuje klientów o możliwości odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni, naraża się na przedłużenie tego prawa o rok.
Europejskie Centrum Konsumenckie Polska wskazuje, że odstąpienie od umowy jest jednym z podstawowych uprawnień konsumenta w całej Unii Europejskiej. Niepokoi więc, że co trzeci sklep je lekceważy.
Badanie przeprowadzone przez ECK ukazuje też inne nieprawidłowości. A ustawa o prawach konsumenta nałożyła na przedsiębiorców wiele obowiązków. Jednym z nich jest informowanie o cenie towaru czy dodatkowych kosztach związanych z wysyłką towaru oraz z jej zwrotem. Okazuje się, że w 67 proc. regulaminów e-sklepów nie ma wyraźnego wskazania, kto ponosi koszty przesyłki zwrotnej.
Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż internetową nierzetelnie informują klientów o zasadach składania reklamacji. Tak jest w 37 proc. e-sklepów. Zdaniem ECK to i tak lepiej niż przed rokiem. Wówczas 60 proc. e-sprzedawców niedokładnie informowało o tym klientów. ECK podkreśla, że wszystkie sklepy mają ułatwiać klientom składanie reklamacji m.in. poprzez podawanie danych kontaktowych do biura obsługi czy zamieszczania formularza reklamacji.