Reklama

Bielecki: Bush – architekt nowej Europy

George H.W. Bush nie wygrał zimnej wojny: to zasługa Ronalda Reagana.

Aktualizacja: 02.12.2018 21:50 Publikacja: 02.12.2018 18:30

Bielecki: Bush – architekt nowej Europy

Foto: AFP

Ale potrafił to zwycięstwo znakomicie wykorzystać. 27 listopada 1989 r., zaraz po upadku muru, Helmut Kohl zadzwonił do niego z zapowiedzią, że następnego dnia ogłosi plan zjednoczenia Niemiec. Nikt inny, nawet François Mitterrand, nie został o tym ostrzeżony. W kluczowym momencie wyszła na jaw słabość ówczesnej integracji europejskiej: jedynym prawdziwym partnerem Niemiec okazała się Ameryka.

Bo też George H.W. Bush, prezydent bez charyzmy, ale z solidnymi wartościami, od miesięcy mówił o „Europie zjednoczonej i wolnej". Sedno tej wizji stanowiło połączenie państw niemieckich, ale pod warunkiem, że razem pozostaną w NATO. Była to wizja odważna, bo entuzjastką odzyskaniu wolności przez Europę Środkową nie była wówczas Margaret Thatcher, a Mitterrand obawiał się zjednoczenia RFN. Ale gdy zrozumiał, że nie da się go powstrzymać, wysunął przynajmniej alternatywną koncepcję: ograniczenia pola manewru nowych Niemiec poprzez wprowadzenie euro. Ale i w tej wizji nie było miejsca na pełną integrację Polski z Zachodem, z którą Paryż nie pogodził się do dziś.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Komentarze
Artur Bartkiewicz: Rządzenie zabójcze dla koalicjantów KO. Wybory będą wcześniej?
Komentarze
Bogusław Chrabota: Szczyt Wołodymyr Zełenski-Władimir Putin w Budapeszcie? Trzeba to zablokować
Komentarze
Artur Bartkiewicz: Gdy dzieje się historia, rząd i prezydent spierają się o to, kto ma krótsze spodenki
Komentarze
Jacek Czaputowicz: Karol Nawrocki pojedzie do Waszyngtonu jako petent, a nie podmiotowy lider
Komentarze
Estera Flieger: Konflikt Nawrockiego z Tuskiem to ściema. Żaden nie chciał lecieć do USA
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama