Michał Płociński: Agnieszka Szydłowska dyrektorką Trójki? Trzy powody, dlaczego to świetny wybór

To musiał być ktoś ze starej Trójki, ale wskazanie na nową dyrektorkę akurat Agnieszki Szydłowskiej daje nadzieję, że Program III Polskiego Radia nie tylko przestanie być dziadowski, ale zarazem nie wróci do bycia dziaderskim.

Publikacja: 03.01.2024 14:09

Według nieoficjalnych doniesień nową dyrektorką Programu III Polskiego Radia zostanie Agnieszka Szyd

Według nieoficjalnych doniesień nową dyrektorką Programu III Polskiego Radia zostanie Agnieszka Szydłowska (na zdjęciu).

Foto: PAP/Wojciech Olkuśnik

Na razie to jeszcze nieoficjalna wiadomość, ale po dwóch tygodniach spekulacji wreszcie poznaliśmy konkretne nazwisko dziennikarki, która miała dostać propozycję odbudowy Trójki, czyli stacji prawie doszczętnie zniszczonej przez byłą prezeskę Polskiego Radia Agnieszkę Kamińską. Z zadaniem tym ma zmierzyć się Agnieszka Szydłowska. Ale prócz imienia obie panie dzieli w zasadzie wszystko. A szczególnie radiowe doświadczenie, znajomość rynku i pozycja na nim.

Czytaj więcej

Agnieszka Szydłowska nową dyrektorką radiowej Trójki. Co z programem zniszczonym przez PiS?

Choć trzeba też uczciwie przyznać, że fotel dyrektorski Agnieszka Szydłowska obejmie, podobnie jak Kamińska, właściwie bez wcześniejszego sprawdzenia się na kierowniczym stanowisku.

Czego najbardziej potrzebuje dziś radiowa Trójka?

Podźwignięcie upadłej stacji będzie więc dla Szydłowskiej prawdziwym wyzwaniem, ale są przynajmniej trzy powody, dla których to właśnie ona może sobie z tym zadaniem poradzić najlepiej. Po pierwsze: jest i nie jest do końca ze „starej” Trójki. Jest, bo oczywiście przez 17 lat pracowała w tej stacji. A trudno sobie wyobrazić, by zadanie odbudowy legendarnej Trójki nowe władze Polskiego Radia zdecydowały się powierzyć komuś, kto jej legendy nie budował – byłoby to co najmniej niezrozumiałe przez dawnych słuchaczy.

Agnieszka Szydłowska, która doskonale pamięta odrodzenie Trójki w połowie pierwszej dekady XXI w., powinna wiedzieć, jak odbudować ją dzisiaj. W stacji, z której profesjonalizm był konsekwentnie rugowany przez nieprofesjonalną prezeskę – robiącą to albo z nieudolności, albo może mającą jakiś diaboliczny plan zaorania stacji – naprawdę przyda się profesjonalna dziennikarka radiowa na dyrektorskim fotelu. Pracownicy z pewnością odetchną.

Czy Agnieszka Szydłowska odbuduje „starą” Trójkę?

Ale – po drugie – zarazem Agnieszka Szydłowska jest nieco młodsza niż inne głosy starej – rozumianej pokoleniowo – Trójki: Marek Niedźwiedzki, Piotr Metz, Kuba Strzyczkowski czy nawet Piotr Stelmach. A co więcej, zawsze z tej plejady gwiazd była też najbardziej otwarta na nowe muzyczne trendy. To właściwie ona sprowadziła do stacji dobry rap, to ona uporczywie spraszała do Trójki młodych twórców, nieustannie trzymała rękę na pulsie.

Czytaj więcej

Jak Kazik znikał z listy Trójki: Nocna zmiana kłamstw

Nie to, żebym miał coś przeciw progresywnemu rockowi, ale w 2023 roku Trójce przyda się pewne przewietrzenie playlisty i audycji muzycznych. Po jednym z ostatnich Topów Wszech Czasów krążył nawet żart, że choć zestawienie wyszło całkiem fajnie, to jednak trochę zabrakło w nim nieco „nowszych” utworów, choćby z końcówki lat 70… Oczywiście Led Zeppelin i Queen wielkimi zespołami są, ale może nie do końca trafiają już nawet nie tylko do młodzieży, ale i 40-latków, którzy też mają już zupełnie inne muzyczne gusta. Z dawnej Trójki chyba nikt nie rozumie tego lepiej niż właśnie Agnieszka Szydłowska.

Na rynku radiowym brakuje polskiego BBC Radio 1

Rozumiem obawy ludzi, którzy boją się nowej odsłony Trójki. I woleliby dostać po prostu tę starą. Tyle że przecież stara nie tylko już jest, ale są nawet dwie: Radio Nowy Świat i Radio 357. To ciekawe projekty, które mają swoich słuchaczy. I robienie takiej trzeciej stacji niczego nowego nie wnosi. A na rynku radiowym od lat brakuje profesjonalnej stacji muzycznej dla słuchaczy 30-50-letnich. Nie kolejnego totalnie komercyjnego radia w stylu liderów rynku, ale stacji, która na poważnie zajmie się tym, czym żyją typowi konsumenci kultury i popkultury. To zadziwiające, że takiej stacji radiowej właściwie nie ma, a lukę muszą wypełniać niszowe radia. Zdecydowanie brakuje w Polsce odpowiednika BBC Radio 1, które wyznacza muzyczne trendy w Wielkiej Brytanii i odpowiada na kulturalne potrzeby 30- i 40-latków.

Trójce przyda się pewne przewietrzenie playlisty i audycji muzycznych

Ktoś powie, że tak „młody” słuchacz nie słucha dziś radia. Ale jeśli chętnie słucha podcastów – a mówią o tym dane z wielu krajów, że w tym przedziale wiekowym widać olbrzymią potrzebę słuchania ciekawych audycji, choćby w samochodzie – to dlaczego miałby nie słuchać dobrego radia albo chociaż porządnych audycji przygotowywanych również w formie podcastów przez profesjonalnych dziennikarzy? I to jest trzeci powód, dlaczego Agnieszka Szydłowska może okazać się świetnym wyborem – pracując przez ostatnie lata w nowoczesnym i skierowanym do młodego słuchacza internetowym Newonce.radio rozumie te nowe wyzwanie lepiej niż dziennikarze ciągle próbujący robić radio w starej formie.

Komentarze
Joanna Ćwiek-Świdecka: Prawo do aborcji nie równa się obowiązkowi jej przeprowadzenia
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Komentarze
Marzena Tabor-Olszewska: Co nas – kobiety – irytuje w temacie aborcji
Komentarze
Michał Płociński: Tuskowi są na rękę ataki Hołowni na Czarzastego. Lewica straci marszałka Sejmu?
Komentarze
Michał Szułdrzyński: Dlaczego Trzecia Droga atakuje Lewicę? Hołownia odświeża swoją największą zaletę
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Komentarze
Michał Kolanko: Wyniki wyborów doprowadzą do zmian w koalicji. Straci Lewica, zyska Trzecia Droga