Gdy przedsiębiorca ma wątpliwości, lepiej, aby zapytał

Nie wiesz, czy dobrze rozliczyłeś VAT i czy wydatek wrzucony w koszty rzeczywiście powinien się tam znaleźć? Zapytaj ministra finansów

Aktualizacja: 22.09.2009 07:20 Publikacja: 22.09.2009 06:02

Aby uzyskać interpretację, trzeba przygotować wniosek. Powinny się znaleźć w nim ściśle określone informacje. Musimy opisać w nim stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe. Formułujemy też wątpliwości (pytania), jakie w związku z tym się pojawiają.

Nie obejdzie się również bez własnego stanowiska w sprawie. Chodzi o to, że musimy napisać, jaka, naszym zdaniem, jest odpowiedź na stawiane pytanie lub pytania. Jeśli zastanawiamy się np., czy dany wydatek może zwiększyć koszty prowadzonej działalności, napiszmy, czy naszym zdaniem uda się go rozliczyć, czy nie (i dlaczego).

Dobrze też jest na poparcie własnych argumentów przywołać wcześniejsze interpretacje organów podatkowych.

[srodtytul]Wyjaśniajmy jak najdokładniej[/srodtytul]

Stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) najlepiej opisać dokładnie, tak aby była pewność, o co chodzi. Pojawiające się wątpliwości najlepiej formułować w pytaniach. Muszą być one precyzyjne. Dzięki temu łatwiej będzie uzyskać jednoznaczne stanowisko organu albo potem zaskarżyć interpretację do sądu administracyjnego (gdy organ będzie próbował wymijająco odpowiedzieć).

[srodtytul]Potrzebne zapewnienie[/srodtytul]

Gdy wnioskodawca zwraca się o interpretację stanu faktycznego (zdarzenia, które miało miejsce), ma obowiązek złożyć także oświadczenie (pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania), że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu jego złożenia nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji bądź postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

W razie złożenia fałszywego oświadczenia wydana interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych i jest dla wnioskodawcy bezużyteczna.

[b]Interpretacje podatkowe nie są zaskarżane do organów wyższego stopnia w trybie ordynacji podatkowej. Nie oznacza to jednak, że nie można nic zrobić. Podatnik ma możliwość poskarżenia się przed sądem.[/b]

Pamiętajmy jednak, że przed wniesieniem skargi koniecznie trzeba wezwać organ interpretujący do usunięcia naruszenia prawa. Wezwanie powinno zawierać argumenty na to, że powinien był wydać odmienną interpretację. Jeśli wnioskodawcy uda się go przekonać, może wydać interpretację zgodną z wezwaniem. Jeśli nie, na wezwanie powinien odpowiedzieć. Jeżeli nie dostaniemy odpowiedzi po upływie 60 dni od dnia doręczenia wezwania, możemy wnieść skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

[srodtytul]Nie można czekać w nieskończoność[/srodtytul]

Interpretacja powinna być wydana bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu trzech miesięcy od otrzymania wniosku przedsiębiorcy. Jeśli urzędnicy w tym czasie nie zdążą i nie wydadzą interpretacji, to przedsiębiorca jest chroniony zgodnie ze swoim stanowiskiem zawartym we wniosku (tzw. milcząca interpretacja). Pamiętajmy jednak, że do tego trzymiesięcznego terminu nie wlicza się opóźnień wynikających z winy podatnika lub przyczyn niezależnych od organu. Do przypadków opóźnień powstałych z winy strony można zaliczyć:

- brak podpisu czy innych wymaganych elementów wniosku, jak stan faktyczny czy własne stanowisko,

- brak pełnomocnictwa, gdy strona działa przez pełnomocnika,

- niezgłoszenie zmiany adresu pełnomocnika lub strony,

- brak możliwości ustalenia, czy została uiszczona opłata.

Aby uzyskać interpretację, trzeba przygotować wniosek. Powinny się znaleźć w nim ściśle określone informacje. Musimy opisać w nim stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe. Formułujemy też wątpliwości (pytania), jakie w związku z tym się pojawiają.

Nie obejdzie się również bez własnego stanowiska w sprawie. Chodzi o to, że musimy napisać, jaka, naszym zdaniem, jest odpowiedź na stawiane pytanie lub pytania. Jeśli zastanawiamy się np., czy dany wydatek może zwiększyć koszty prowadzonej działalności, napiszmy, czy naszym zdaniem uda się go rozliczyć, czy nie (i dlaczego).

Pozostało 83% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów