Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie z 18 sierp- nia 2011 (IPPP3/443-737/11-4/SM).
Wymagane badanie
Z pytaniem zwróciła się spółka jawna, która wynajmuje samochody od firmy niemieckiej. Są to samochody z homologacją ciężarową, o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Spełniają kryteria zawarte w art. 3 ust. 2 pkt 1 – 4 nowelizacji z 16 grudnia 2010 ustawy o VAT i ustawy o transporcie drogowym (DzU nr 247, poz.1652). Co do zasady, spółka jawna może więc odliczać cały VAT z opłat za najem oraz zawarty w cenie paliwa.
Problem w tym, że zgodnie art. 3 ust. 3 tej nowelizacji spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 2 pkt 1 – 4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych kryteriów. Jednak stacje diagnostyczne odmawiają przeprowadzenia weryfikacji samochodów zarejestrowanych w Niemczech.
Zdaniem spółki jawnej może ona odliczyć VAT z faktur za paliwo. Jest ono bowiem przeznaczone do pojazdów, które z punktu widzenia technicznego spełniają wymogi określone w przepisach o VAT umożliwiające takie odliczenie. Z tego samego powodu można odliczyć cały podatek naliczony związany z najmem (a nie tylko 60 proc., nie więcej niż 6000 zł).