W środkach masowego przekazu oraz na billboardach coraz częściej pojawiają się reklamy, w których już na pierwszy rzut oka widać pewne podobieństwa do znanych i wcześniej rozpowszechnianych reklam.
Raczej rzadko jest to dzieło przypadku. Częściej umyślnie tak konstruuje się przekaz, by zawierał elementy znanej już reklamy innego przedsiębiorcy, opierając się na takiej samej idei, wykorzystując pewien pomysł, podobieństwo plastyczne lub wprost odwołując się do renomowanego produktu lub producenta. Reklama taka skupia uwagę odbiorcy tylko dzięki temu, że korzysta z mocy przyciągania, jaką daje rozpowszechniana już wcześniej reklama.
Przedsiębiorca, którego reklama została wykorzystana, dysponuje licznymi instrumentami prawnymi mającymi na celu ochronę jego praw. W zależności od rodzaju dokonanego naruszenia mogą to być przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B013C7D120C2E1F1032619886FC74A71?id=169951]prawa własności przemysłowej[/link] lub [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=4E1BAEFBEEBBBF1FD7D81A13A3A818D6?id=181883]ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych[/link]. Jednak najskuteczniejszy zakres ochrony zapewniają przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=670805B5057753B0CAC3038D447FFB74?id=170546]ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji[/link].
Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta – stanowi art. 3 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Wśród przepisów przykładowo wyliczających działania rynkowe, które mogą być uznane za nieuczciwą konkurencję (art. 5 – 17d), jest art. 16 dotyczący właśnie reklamy. Wyliczenie to jest jedynie przykładowe, katalog czynów nieuczciwej konkurencji nie jest bowiem i nie może być katalogiem zamkniętym.
Wykorzystanie rozpowszechnionego już wcześniej przekazu reklamowego innego przedsiębiorcy może być zakwalifikowane jako czyn nieuczciwej konkurencji, opisany wprost w przepisach ustawy. Może jednak również zaistnieć sytuacja, w której reklamie takiej nie można zarzucić, iż wprowadza w błąd odbiorców, wykorzystuje wprost renomę znaku towarowego, dyskredytuje lub naśladuje towar innego przedsiębiorcy. Mimo to zarówno w odczuciu przedsiębiorcy, którego reklamę wykorzystano, jak i w powszechnym odbiorze pozostaje wrażenie, że jest to reklama nieuczciwa i niezgodna z normami moralnymi i zwyczajowymi, jakie powinny być stosowane w działalności gospodarczej.