Reklama

Wciąż ograniczamy zakupy, tracą głównie małe sklepy

Rynek rośnie wyłącznie dzięki coraz wyższym cenom, ilościowo jednak nadal kupujemy mniej niż rok wcześniej – podaje NielsenIQ.

Publikacja: 10.08.2023 03:00

Wskutek inflacji kupujemy mniej, nawet artykułów spożywczych

Wskutek inflacji kupujemy mniej, nawet artykułów spożywczych

Foto: shutterstock

Według danych NielsenIQ wartość koszyka FMCG (produkty spożywcze i chemiczne) za skumulowane 12 miesięcy do końca czerwca 2023 r. wyniosła 263,5 mld zł, co oznacza 15,2 proc. wzrostu wartościowego r./r. Firma podkreśla, że całość tego wzrostu wynika ze wzrostu cen. Jeśli chodzi o sprzedaż ilościową, ogólnie dla koszyka FMCG widać stagnację. Natomiast dla kategorii spożywczo-napojowych widać spadek o 1,3 proc.

Potwierdzają to inne badania. Według analizy przeszło 78 tys. cen detalicznych autorstwa UCE Research oraz Uczelni WSB Merito w czerwcu koszt codziennych zakupów wzrósł średnio o 18,1 proc. w ujęciu rocznym. Dynamika podwyżek spada kolejny miesiąc z rzędu: w maju były one niemal 20 proc. wyższe, zaś szczyt przypadł na marzec z 23,7-proc. dynamiką wzrostu cen r./r. Ale to marna pociecha.

Pozostało jeszcze 83% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Handel
USA wszczynają dochodzenie w sprawie przestrzegania przez Chiny umowy handlowej z 2020 r.
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Handel
Premier Kanady odpowiada Donaldowi Trumpowi. Jest gotowy wznowić rozmowy handlowe
Handel
Trump zerwał rozmowy handlowe z Kanadą. Oburzyła go „oszukańcza reklama”
Handel
Beata Javorcik: Chińskie wyzwanie dla Europy Środkowo-Wschodniej
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Handel
Trump grozi Chinom cłami, ale planuje spotkanie z Xi. USA i Chiny wracają do rozmów
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama