Wciąż ograniczamy zakupy, tracą głównie małe sklepy

Rynek rośnie wyłącznie dzięki coraz wyższym cenom, ilościowo jednak nadal kupujemy mniej niż rok wcześniej – podaje NielsenIQ.

Publikacja: 10.08.2023 03:00

Wskutek inflacji kupujemy mniej, nawet artykułów spożywczych

Wskutek inflacji kupujemy mniej, nawet artykułów spożywczych

Foto: shutterstock

Według danych NielsenIQ wartość koszyka FMCG (produkty spożywcze i chemiczne) za skumulowane 12 miesięcy do końca czerwca 2023 r. wyniosła 263,5 mld zł, co oznacza 15,2 proc. wzrostu wartościowego r./r. Firma podkreśla, że całość tego wzrostu wynika ze wzrostu cen. Jeśli chodzi o sprzedaż ilościową, ogólnie dla koszyka FMCG widać stagnację. Natomiast dla kategorii spożywczo-napojowych widać spadek o 1,3 proc.

Potwierdzają to inne badania. Według analizy przeszło 78 tys. cen detalicznych autorstwa UCE Research oraz Uczelni WSB Merito w czerwcu koszt codziennych zakupów wzrósł średnio o 18,1 proc. w ujęciu rocznym. Dynamika podwyżek spada kolejny miesiąc z rzędu: w maju były one niemal 20 proc. wyższe, zaś szczyt przypadł na marzec z 23,7-proc. dynamiką wzrostu cen r./r. Ale to marna pociecha.

Pozostało 83% artykułu

Złap mikołajkową okazję!

Czytaj dalej RP.PL.
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Handel
To będą drogie święta. I musimy się do tego przyzwyczaić
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Handel
Znowu szykują się drogie święta. Co zdrożało najmocniej?
Handel
Zalando chce przejąć konkurencyjny sklep internetowy
Handel
Polacy ruszyli na luksusowe zakupy
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Handel
Świat nadal handluje z Rosją. Które firmy są na liście wstydu?