Sprzedaż online na świecie spada, ale w naszym regionie rośnie

Na świecie internauci wydają coraz mniej, spadek w pierwszym kwartale wyniósł 7 proc. Za to w Europie Wschodniej, na przekór trendom, sprzedaż rośnie. Jednak także tu widać oszczędności, wydatki w przeliczeniu na wizytę kurczą się.

Publikacja: 10.05.2023 14:10

Sprzedaż online na świecie spada, ale w naszym regionie rośnie

Foto: Adobe Stock

Z raportu firmy Salesforce wynika, że w pierwszym kwartale 2023 r. na świecie ruch cyfrowy co prawda wzrósł o 6 proc., ale w e-handlu spadł o 2 proc. Z kolei o 7 proc. spadły wydatki konsumenckie. Analitycy wskazują jednak, że to Europa Wschodnia jest regionem notującym wzrosty. Wartość e-zakupów w pierwszym kwartale wzrosła 14 proc. w porównaniu z 9 proc. wzrostem w poprzednim kwartale. Jednak średnia kwota wydana przez kupujących w przeliczeniu na wizytę wyniosła 1,14 dol., co oznacza spadek z 1,27 dol. kwartał wcześniej.

Dla porównania, w tym samym okresie w Niemczech zanotowano spadek sprzedaży online o 5 proc., ale już Francja i Włochy mogą pochwalić się wzrostami na poziomie odpowiednio 4 i 6 proc. Niemcy przodują, jeśli idzie o średnią kwotę wydatków w przeliczeniu na jedną wizytę i wydają niemal dwuipółkrotnie więcej niż mieszkańcy Europy Wschodniej – 2,76 dol. na wizytę. Na drugim biegunie pojawia się Japonia ze spadkiem sprzedaży online na poziomie aż o 13 proc., Holandia ze spadkiem o 12 proc. czy kraje nordyckie i Wielka Brytania notujące zniżki na poziomie 10 proc. Podobna do Polski Hiszpania może się pochwalić najwyższymi wzrostami sprzedaży w Europie, to aż 19 proc. Wartość zakupów jest jednak niższa niż w naszym regionie i wynosi tylko 1,07 dol.

Czytaj więcej

Sieci handlowe nad Wisłą rozwijają się najszybciej w Europie

Po odbiciu w czwartym kwartale globalna sprzedaż online spadła jednak w pierwszych trzech miesiącach 2023 r. o 2 proc. w porównaniu rok do roku. Było to spowodowane przede wszystkim zmniejszonym popytem na rynku amerykańskim.

Ponadto konsumenci są ostrożniejsi, analizują, porównują ceny przed dokonaniem zakupu. W efekcie gdy ruch w sieci wzrósł, sprzedaż online i wielkość zamówień online nadal spadała. 

Każda wizyta na stronie internetowej marki lub sklepu staje się mniej opłacalna, patrząc na całkowitą sprzedaż online podzieloną przez całkowitą liczbę wizyt. W skali globalnej kwota wydawana na jedną wizytę spadła do najniższego poziomu w ciągu ostatnich dziewięciu kwartałów – 2,30 dol. – co oznacza spadek o 7 proc. w skali roku.

Z raportu firmy Salesforce wynika, że w pierwszym kwartale 2023 r. na świecie ruch cyfrowy co prawda wzrósł o 6 proc., ale w e-handlu spadł o 2 proc. Z kolei o 7 proc. spadły wydatki konsumenckie. Analitycy wskazują jednak, że to Europa Wschodnia jest regionem notującym wzrosty. Wartość e-zakupów w pierwszym kwartale wzrosła 14 proc. w porównaniu z 9 proc. wzrostem w poprzednim kwartale. Jednak średnia kwota wydana przez kupujących w przeliczeniu na wizytę wyniosła 1,14 dol., co oznacza spadek z 1,27 dol. kwartał wcześniej.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu
Handel
Francja: Shrinkflacja to oszustwo. Rząd z tym kończy
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale