Z raportu firmy Salesforce wynika, że w pierwszym kwartale 2023 r. na świecie ruch cyfrowy co prawda wzrósł o 6 proc., ale w e-handlu spadł o 2 proc. Z kolei o 7 proc. spadły wydatki konsumenckie. Analitycy wskazują jednak, że to Europa Wschodnia jest regionem notującym wzrosty. Wartość e-zakupów w pierwszym kwartale wzrosła 14 proc. w porównaniu z 9 proc. wzrostem w poprzednim kwartale. Jednak średnia kwota wydana przez kupujących w przeliczeniu na wizytę wyniosła 1,14 dol., co oznacza spadek z 1,27 dol. kwartał wcześniej.
Dla porównania, w tym samym okresie w Niemczech zanotowano spadek sprzedaży online o 5 proc., ale już Francja i Włochy mogą pochwalić się wzrostami na poziomie odpowiednio 4 i 6 proc. Niemcy przodują, jeśli idzie o średnią kwotę wydatków w przeliczeniu na jedną wizytę i wydają niemal dwuipółkrotnie więcej niż mieszkańcy Europy Wschodniej – 2,76 dol. na wizytę. Na drugim biegunie pojawia się Japonia ze spadkiem sprzedaży online na poziomie aż o 13 proc., Holandia ze spadkiem o 12 proc. czy kraje nordyckie i Wielka Brytania notujące zniżki na poziomie 10 proc. Podobna do Polski Hiszpania może się pochwalić najwyższymi wzrostami sprzedaży w Europie, to aż 19 proc. Wartość zakupów jest jednak niższa niż w naszym regionie i wynosi tylko 1,07 dol.
Czytaj więcej
Niemal w całej Europie sektor handlu nowoczesnego, czyli dużych sieci, rośnie szybciej niż cały rynek spożywczy. W Polsce zmiany są jednak największe, a ekspansja, zwłaszcza sieci dyskontowych, postępuje coraz intensywniej.
Po odbiciu w czwartym kwartale globalna sprzedaż online spadła jednak w pierwszych trzech miesiącach 2023 r. o 2 proc. w porównaniu rok do roku. Było to spowodowane przede wszystkim zmniejszonym popytem na rynku amerykańskim.
Ponadto konsumenci są ostrożniejsi, analizują, porównują ceny przed dokonaniem zakupu. W efekcie gdy ruch w sieci wzrósł, sprzedaż online i wielkość zamówień online nadal spadała.