Z badanie powstałego w oparciu o dane firmy kantar jak i z aplikacji BLIX, z ponad 4 mln użytkowników sprawdzających gazetki promocyjne wynika, że ogółem sprzedaż piwa w Polsce spada. Toczy się za to ostra walka o klientów, którą wygrywa Biedronka. W 2022 r. (styczeń-lipiec) miała 41,3 proc. udziału, jeśli chodzi o sieci w których piwo trafia na listy zakupów., co oznacza wynik lepszy o 3,3 pkt. niż w 2021. W przypadku Lidla z 14 proc. spadek wyniósł aż 24 pkt. Z koeli Dino z 17,1 proc. zyskało 12,3 pkt. Kaufland stracił 3,4 pkt i ma 10,4 proc.

Z kolei, jeśli chodzi o udział w organicznych dodaniach do list zakupów z e-gazetek w podziale na producentów prowadzi Grupa Żywiec z 28 proc. (wzrost o 2 pkt rdr), przed Carlsbergiem z 24 proc. (wzrost o 5 pkt.) oraz Kompanią Piwowarską z 22 proc. (spadek o 4 pkt).

Czytaj więcej

Kolejna duża sieć handlowa daje podwyżki i goni stawki Lidla. 5 tys. zł na start

- Producenci są silnie zmotywowani do nieustającego poszukiwania nowości, dywersyfikowania portfolio i wchodzenia w nowe kategorie. Z drugiej strony mamy rosnącą grupę konsumentów, którzy w trudnych czasach stają się coraz bardziej ,,smart" - mówi Łukasz Moszyński z BLIX.

Choć rynek się kurczy, to Polacy są zdecydowanie piwoszami. 31 proc. w tym badaniu sięga po ten trunek 2-3 razy w tygodniu, a 11proc. nawet do 6 razy na tydzień. Raz w tygodniu pije je 25 proc.

90 proc. kupuje piwo w butelce, w puszcze 53 proc., a co czwarty - w lokalu tzw. lane.

Jeśli chodzi o miejsce kupowania piwa wygrywają dyskonty przed małymi sklepami w ramach sieci oraz wielkopowierzchniowymi.

- Polaków jak najbardziej można nazwać „piwoszami”. Nie bez powodu jest to jedna z najpopularniejszych kategorii produktowych, na podstawie, której powstał „Raport Piwny”. Ponad połowa naszych ankietowanych stwierdziła, że pije piwo przynajmniej raz w tygodniu, jednocześnie jest to typ alkoholu akceptowalny zarówno dla kobiet jak i mężczyzn - mówi Krzysztof Domeradzki z Kantar. - Notujemy duży wzrosty na rynku piwnym już od paru lat – wraz z coraz szerszym asortymentem piw smakowych, craftowych i bezalkoholowych to kategoria, która w przyszłości zapewne będzie tylko zwiększać swoją popularności i obecność w polskich domach - dodaje.

Wyjaśnia, że Polacy dalej są bardzo społecznym narodem. - Piwo pijemy zazwyczaj w towarzystwie lub w przypadku dużych imprez okolicznościowych. To metoda na rozładowanie stresu, znalezienie chwili spokoju oraz poluźnienie języków podczas interakcji społecznych. Niewielkie różnice jakie widzimy w 3 pierwszych pozycjach to właśnie dowód na społeczną role tego alkoholu w naszym codziennym życiu - mówi ekspert.

Czytaj więcej

Takich zwyżek w historii badania cen żywności nie było. Na święta będzie gorzej