Zakaz reklamy aptek do zmiany?

Zakaz reklamy aptek od dłuższego czasu budzi kontrowersje. Według przedstawicieli części rynku w obecnej formie nie przystaje do realiów.

Publikacja: 17.10.2022 03:00

Zakaz reklamy aptek do zmiany?

Foto: Adobe stock

Obowiązujące obecnie przepisy zakazujące aptekom reklamy powinny zostać zmienione – twierdzą przedstawiciele branży. Argumentują, że dziś za reklamę jest uznawane wszystko, co nie jest prostą informacją o godzinach pracy apteki. W przeszłości prowadziło to do sytuacji, w których aptekarze bali się informowania pacjentów np. o tym, że prowadzą punkt szczepień. A w przyszłości problem będzie narastał, m.in. ze względu na rosnącą rolę aptek w systemie ochrony zdrowia.

O problemach w tym obszarze mówi m.in. DOZ SA, współpracująca z aptekami Dbam o Zdro­wie, z których część działa na zasadzie franczyzy. Na początku października firma odeszła ze Związku Pracodawców Aptecznych PharmaNET. Jako jedną z przyczyn podano, że chce mocniej działać na własną rękę, m.in. po to, by zmienić przepisy dotyczące właśnie zakazu reklamy. Według spółki potrzebne jest przede wszystkim ich doprecyzowanie i określenie, co jest informacją, a co reklamą.

– Ukształtowana praktyka organów nadzoru farmaceutycznego, jak i dominująca część orzecznictwa sądów administracyjnych spowodowała, że przepis art. 94a ustawy Prawo farmaceutyczne, który miał zakazywać reklamy aptek jest rozumiany obecnie znacznie szerzej, tj. tak, że nawet przekazywanie informacji pacjentowi może być potraktowane jako reklama apteki – informuje firma.

– Są liczne przykłady kar nakładanych na apteki za prowadzenie reklamy aptek w przypadku, gdy nie prowadzono reklamy, a informowano pacjentów o usługach. Przykładowo, kary nakładano za to, że w aptece była zamieszczona informacja o możliwości wypożyczenia urządzenia inhalującego, o tym, że personel obsługuje pacjentów w języku obcym, o tym, że można zmierzyć sobie poziom cukru lub ciśnienie krwi. W pewnym momencie farmaceuci obawiali się nawet informować, że w ich aptece można zaszczepić się na Covid-19. W tym ostatnim przypadku komunikat wskazujący na dopuszczalność informowania o szczepieniach wydał ostatecznie Główny Inspektor Farmaceutyczny, dostrzegając zapewne problem, który wyrósł na gruncie ukształtowanej szerokiej interpretacji zakazu reklamy aptek w zderzeniu z realnymi problemami komunikacji z pacjentami – tłumaczy. – Na gruncie przepisów prawa, nastąpiło daleko idące zrównanie pojęć reklamy i informacji, które nie są ze sobą tożsame.

Czytaj więcej

Rynek aptek wreszcie zaczyna nabierać tempa

Art. 94a ustawy – Prawo farmaceutyczne budzi wiele kontrowersji w środowisku samych aptekarzy. I nie chodzi tylko o możliwość nakładania na nich przez Główny Inspektorat Farmaceutyczny (GIF) sporych kar finansowych (do 50 tys. zł). Związek PharmaNET od co najmniej kilku lat zabiegał o jego zmianę. Te ruchy spotykały się jednak ze zdecydowanym sprzeciwem Naczelnej Izby Aptekarskiej (NIA). Izba argumentowała wtedy, że przepis ten został wprowadzony ze względu na ochronę pacjentów. Podkreślano, że nie ma przepisów, które zabraniałyby wychodzić aptekom naprzeciw pacjentom. – Chodzi tylko o formę tych inicjatyw i informowania o nich. Ważne jest, aby apteka pozostała nadal placówką ochrony zdrowia, a nie sklepem obwieszonym plakatami i promocjami – argumentowano.

DOZ podkreśla jednak, że przez ostatnich kilka lat doszło do sporej zmiany, jeśli chodzi o rolę aptek i farmaceutów w całym systemie ochrony zdrowia. – Tak potrzebne usługi farmaceutyczne, jak np. przeglądy lekowe, aby mogły być prowadzone efektywnie, wymagają oprócz zaangażowania i ciężkiej pracy farmaceutów i lekarzy, także komunikacji apteki z pacjentem, choćby w minimalnym zakresie. Dlatego uważamy, że niezbędna jest zasadnicza zmiana podejścia do zakazu reklamy aptek. To nie może być absolutny zakaz komunikacji z nielicznymi wyjątkami. Trzeba rozróżnić dozwoloną informację od zakazanej reklamy – twierdzi DOZ.

Zapowiedzi zmian w art. 94a prawa farmaceutycznego pojawiały się już w ubiegłym roku. Czy trwają obecnie prace nad ich wprowadzaniem? Czekamy na odpowiedzi GIF i MZ.

Handel
Auchan opuścił Rosję. Wielki majątek francuskiej sieci oficjalnie kupił 23-latek
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Handel
Walka z dyskontami nie tylko na ceny żywności
Handel
Lepsze dwa lata dla handlu na świecie
Handel
Walka na ceny z dyskontami wychodzi poza żywność. Teraz odzież i wyposażenie domu
Handel
Grzegorz Pytko, Biedronka: To nie my rozpoczęliśmy ostrą walkę na obniżki cen