Reklama
Rozwiń
Reklama

Koniec zakupów na zapas. Teraz Polacy robią szturm na promocje

Tylko 38 proc. Polaków przyznaje, że wciąż robi większe zakupy, niż potrzebuje na bieżąco. Zdecydowanie zwracają się za to w stronę sklepowych promocji.

Publikacja: 27.09.2022 12:46

Koniec zakupów na zapas. Teraz Polacy robią szturm na promocje

Foto: Adobe Stock

Z badania ARC Rynek i Opinia wynika, że odsetek wciąż kupujących na zapas spadł w rok o 10 pkt. proc., co należy wiązać z rosnącymi cenami i wzrostem innych kosztów utrzymania w gospodarstwach domowych. Już tylko 15 proc. przyznaje, że kupuje także niepotrzebne produkty, przed rokiem było to 21 proc.

Już co czwarty Polak bardziej wierzy promocjom. Mimo to z roku na rok także coraz mniej osób deklaruje, że zdarza im się robić zakupy nieplanowane tylko dlatego, że coś jest w promocji – wynika z najnowszego raportu Monitor Promocji 2022.

Zdecydowanie najpopularniejszym rodzajem promocji jest od lat obniżka ceny – obecnie z tego typu promocji korzysta ponad 2/3 konsumentów. Jednocześnie od 2018 roku zauważalna jest tendencja spadkowa korzystania z promocji „rozdawanie bądź dołączanie do innych produktów próbek” (z 43 proc. w 2018 na 25 proc. w 2022 r.), degustacji produktów (z 43 proc. w 2018 r. na 28 proc. w 2022 r.) oraz testowania produktów lub usług (z 26 proc. w 2017 na 13 proc. w 2022 r.).

Czytaj więcej

Coraz więcej kradzieży w sklepach. Zabezpieczenia nawet na maśle i cukierkach

Badacze podkreślają, że badani starają się robić bardziej rozsądne i przemyślane zakupy oraz częściej korzystają z obniżek cen w porównaniu do lat poprzednich.

Reklama
Reklama

Z 39 proc. w 2021 do 33 proc. obecnie zmalał odsetek osób deklarujących pozytywne doświadczenia związane z udziałem w promocjach lub konkursach promocyjnych. Z drugiej strony niższy również jest odsetek osób, które mają negatywne doświadczenia z promocjami - odpowiada tak co piąty.

- Respondenci poświęcają dużo czasu na szukanie produktów i usług atrakcyjnych cenowo, jednocześnie unikają robienia zapasów. Badani podkreślali, że przed inflacją ich zakupy były dużo bardziej spontaniczne i impulsywne - mówi Anna Dąbrowska, kierowniczka zespołu badawczego w ARC Rynek i Opinia. - Teraz dużo częściej zastanawiają się, czy dany produkt jest im rzeczywiście potrzebny. Co więcej, niektórzy przyznają, że rezygnują z produktów, które uznają za „luksusowe”, takie jak np. lody, ciasta, słodycze. Te wyniki są bardzo istotną wskazówką dla marek, jak kształtować swoją politykę promocyjną w tym trudnym dla konsumentów czasie – dodaje.

Handel
Donald Trump porozumiał się z dziewięcioma firmami farmaceutycznymi ws. obniżek cen leków
Handel
Umowa z Mercosurem przełożona o miesiąc. Efekt działań Francji, Włoch i Polski
Handel
Prezes Gabony: Jest czego się bać. Chińska konkurencja może nas wyprzeć w pięć lat
Handel
Ceny masła zaskoczyły. Czy przed świętami konsumentów czekają jeszcze zmiany?
Handel
Action pokonało Pepco. Nowy lider tanich zakupów
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama