Z badania ARC Rynek i Opinia wynika, że odsetek wciąż kupujących na zapas spadł w rok o 10 pkt. proc., co należy wiązać z rosnącymi cenami i wzrostem innych kosztów utrzymania w gospodarstwach domowych. Już tylko 15 proc. przyznaje, że kupuje także niepotrzebne produkty, przed rokiem było to 21 proc.
Już co czwarty Polak bardziej wierzy promocjom. Mimo to z roku na rok także coraz mniej osób deklaruje, że zdarza im się robić zakupy nieplanowane tylko dlatego, że coś jest w promocji – wynika z najnowszego raportu Monitor Promocji 2022.
Zdecydowanie najpopularniejszym rodzajem promocji jest od lat obniżka ceny – obecnie z tego typu promocji korzysta ponad 2/3 konsumentów. Jednocześnie od 2018 roku zauważalna jest tendencja spadkowa korzystania z promocji „rozdawanie bądź dołączanie do innych produktów próbek” (z 43 proc. w 2018 na 25 proc. w 2022 r.), degustacji produktów (z 43 proc. w 2018 r. na 28 proc. w 2022 r.) oraz testowania produktów lub usług (z 26 proc. w 2017 na 13 proc. w 2022 r.).
Czytaj więcej
Sklepy znów coraz mocniej inwestują w najróżniejsze zabezpieczenia przeciwkradzieżowe. Zabezpieczenia są już teraz nie tylko na elektronice czy ubraniach, ale nawet produktach spożywczych jak masło czy słodycze.
Badacze podkreślają, że badani starają się robić bardziej rozsądne i przemyślane zakupy oraz częściej korzystają z obniżek cen w porównaniu do lat poprzednich.