Z badania ARC Rynek i Opinia wynika, że odsetek wciąż kupujących na zapas spadł w rok o 10 pkt. proc., co należy wiązać z rosnącymi cenami i wzrostem innych kosztów utrzymania w gospodarstwach domowych. Już tylko 15 proc. przyznaje, że kupuje także niepotrzebne produkty, przed rokiem było to 21 proc.

Już co czwarty Polak bardziej wierzy promocjom. Mimo to z roku na rok także coraz mniej osób deklaruje, że zdarza im się robić zakupy nieplanowane tylko dlatego, że coś jest w promocji – wynika z najnowszego raportu Monitor Promocji 2022.

Zdecydowanie najpopularniejszym rodzajem promocji jest od lat obniżka ceny – obecnie z tego typu promocji korzysta ponad 2/3 konsumentów. Jednocześnie od 2018 roku zauważalna jest tendencja spadkowa korzystania z promocji „rozdawanie bądź dołączanie do innych produktów próbek” (z 43 proc. w 2018 na 25 proc. w 2022 r.), degustacji produktów (z 43 proc. w 2018 r. na 28 proc. w 2022 r.) oraz testowania produktów lub usług (z 26 proc. w 2017 na 13 proc. w 2022 r.).

Czytaj więcej

Coraz więcej kradzieży w sklepach. Zabezpieczenia nawet na maśle i cukierkach

Badacze podkreślają, że badani starają się robić bardziej rozsądne i przemyślane zakupy oraz częściej korzystają z obniżek cen w porównaniu do lat poprzednich.

Z 39 proc. w 2021 do 33 proc. obecnie zmalał odsetek osób deklarujących pozytywne doświadczenia związane z udziałem w promocjach lub konkursach promocyjnych. Z drugiej strony niższy również jest odsetek osób, które mają negatywne doświadczenia z promocjami - odpowiada tak co piąty.

- Respondenci poświęcają dużo czasu na szukanie produktów i usług atrakcyjnych cenowo, jednocześnie unikają robienia zapasów. Badani podkreślali, że przed inflacją ich zakupy były dużo bardziej spontaniczne i impulsywne - mówi Anna Dąbrowska, kierowniczka zespołu badawczego w ARC Rynek i Opinia. - Teraz dużo częściej zastanawiają się, czy dany produkt jest im rzeczywiście potrzebny. Co więcej, niektórzy przyznają, że rezygnują z produktów, które uznają za „luksusowe”, takie jak np. lody, ciasta, słodycze. Te wyniki są bardzo istotną wskazówką dla marek, jak kształtować swoją politykę promocyjną w tym trudnym dla konsumentów czasie – dodaje.