Ceny w sklepach szaleją. Najmocniej wzrosły w Biedronce

Dla klientów stawiających tylko na cenowe okazje wzrost cen nie jest tak odczuwalny. Mimo to ogółem w sieciach jest coraz drożej.

Publikacja: 17.05.2022 10:16

Ceny w sklepach szaleją. Najmocniej wzrosły w Biedronce

Foto: Adobe Stock

W kwietniu według danych GUS wskaźnik wzrostu cen wyniósł o 12,4 proc. Niedawne badanie UCE Research podało, ze żywność zdrożała o ponad 20 proc.

Z badania i raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency wynika, że jeśli chodzi o największe sieci średnie ceny podstawowych produktów spożywczych wzrosły w kwietniu o 6,2 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. Największe wzrosty w ujęciu rocznym wciąż notują produkty tłuszczowe – o 51 proc., nabiał o 10 proc., mięso, wędliny i ryby o 6 proc., a używki i piwo o 15 proc.

Z badania wynika, że między kwietniem a marcem 2022 r. odnotowano wzrosty średnich cen koszyków w 9 na 13 analizowanych sieci. Najmocniej ceny wzrosły w Biedronka – o 4,2 proc. Natomiast w ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano w dziewięciu sieciach. Były to min.: Carrefour (7,6 proc.), Biedronka (11,3 proc.) czy E.Leclerc (13 proc.).

Czytaj więcej

Szczyt inflacji mamy jeszcze przed sobą. Najgorsze czeka nas latem

Autorzy podają, że jednak analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić nieco mniej niż w marcu. Ogółem wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 6,2 proc. z 227,30 zł w kwietniu 2021 r. do 241,42 zł w kwietniu 2022 r. Suma koszyka minimalnego była wyższa o 0,6 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w kwietniu 2022 r. droższy o 13,8 proc. niż w 2021 r.

– Według naszych prognoz to właśnie ceny żywności w kolejnych miesiącach będą w dużym stopniu decydować o poziomie inflacji, która niestety nadal będzie rosnąć – mówi Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency. – Sieci handlowe starają się konkurować cenami, walczą o ich maksymalną obniżkę, prowadząc bardzo aktywną politykę w zakresie negocjacji z producentami. Często im się to udaje, pamiętajmy bowiem, że duże sieci handlowe mają w tym zakresie większe możliwości niż małe sklepy czy handlowcy na targowiskach – dodaje.

Czytaj więcej

Biedronka wprowadza własną tarczę. Stałe ceny popularnych produktów

Liderem kwietniowego rankingu wciąż pozostaje sieć Auchan. Dodatkowo, po raz pierwszy w 2022 r. cena zestawu analizowanych produktów spadła poniżej granicy 200 zł. W sklepach Auchan średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 199,16 zł. To o 11,13 zł mniej niż najtańszy koszyk w marcu, należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu są znaczące i wyniosły odpowiednio więcej o 17,23 zł (Lidl) i 33,88 zł (Makro).

Badanie koszyka zakupowego wykazało również, że w kwietniu 2022 r. najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach (232,58 zł). Ceny w kanale internetowym utrzymały się dokładnie na tym samym poziomie co w marcu br. (253,53 zł).

W kwietniu według danych GUS wskaźnik wzrostu cen wyniósł o 12,4 proc. Niedawne badanie UCE Research podało, ze żywność zdrożała o ponad 20 proc.

Z badania i raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency wynika, że jeśli chodzi o największe sieci średnie ceny podstawowych produktów spożywczych wzrosły w kwietniu o 6,2 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. Największe wzrosty w ujęciu rocznym wciąż notują produkty tłuszczowe – o 51 proc., nabiał o 10 proc., mięso, wędliny i ryby o 6 proc., a używki i piwo o 15 proc.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu
Handel
Francja: Shrinkflacja to oszustwo. Rząd z tym kończy
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale
Handel
Pęka handel Chin z Rosją. Kreml po prośbie w Pekinie