W kwietniu według danych GUS wskaźnik wzrostu cen wyniósł o 12,4 proc. Niedawne badanie UCE Research podało, ze żywność zdrożała o ponad 20 proc.
Z badania i raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency wynika, że jeśli chodzi o największe sieci średnie ceny podstawowych produktów spożywczych wzrosły w kwietniu o 6,2 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. Największe wzrosty w ujęciu rocznym wciąż notują produkty tłuszczowe – o 51 proc., nabiał o 10 proc., mięso, wędliny i ryby o 6 proc., a używki i piwo o 15 proc.
Z badania wynika, że między kwietniem a marcem 2022 r. odnotowano wzrosty średnich cen koszyków w 9 na 13 analizowanych sieci. Najmocniej ceny wzrosły w Biedronka – o 4,2 proc. Natomiast w ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano w dziewięciu sieciach. Były to min.: Carrefour (7,6 proc.), Biedronka (11,3 proc.) czy E.Leclerc (13 proc.).
Czytaj więcej
Inaczej niż w USA w Polsce inflacja nie minęła jeszcze szczytu. RPP będzie musiała dalej podnosić stopy procentowe, a to sprawi, że ostatnie odbicie cen obligacji skarbowych okaże się przejściowe.
Autorzy podają, że jednak analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić nieco mniej niż w marcu. Ogółem wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 6,2 proc. z 227,30 zł w kwietniu 2021 r. do 241,42 zł w kwietniu 2022 r. Suma koszyka minimalnego była wyższa o 0,6 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w kwietniu 2022 r. droższy o 13,8 proc. niż w 2021 r.