Reklama
Rozwiń
Reklama

Żywność jest droga, ale będzie jeszcze droższa

Złe prognozy dla cen żywności. Niskie marże jej producentów sprawią, że rosnące koszty produkcji będą oni musieli przerzucić m.in. na konsumentów.

Publikacja: 15.11.2021 21:00

Żywność jest droga, ale będzie jeszcze droższa

Foto: Adobe Stock

Złe wieści nie przestają napływać z rynku żywności. Jej ceny na świecie idą w górę niemal nieprzerwanie od kilkunastu miesięcy. Wyznaczany przez Organizację Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) indeks światowych cen żywności sięgnął w październiku 133,2 pkt. W stosunku do września poszedł w górę o 3,9 pkt, czyli o 3 proc. W porównaniu z październikiem 2020 r. wzrósł aż o 31,8 pkt, czyli o 31,3 proc. Znalazł się tym samym na najwyższym poziomie od lipca 2011 r. Do pobicia historycznego rekordu brakuje mu już tylko 3 proc.

Czytaj więcej

Nie widać końca wzrostu cen żywności. Rekord już blisko

Nie jesteśmy zieloną wyspą

Zwyżki cen nie omijają też Polski. Co więcej, jak już pisaliśmy, niektóre produkty żywnościowe drożeją o kilka czy kilkanaście procent nawet w ciągu tygodnia. Dość wspomnieć olej rzepakowy, który między 10 a 17 października podrożał w hurcie o ponad 17 proc. Z kolei cena mąki luksusowej w hurcie w tygodniu między 24 a 31 października podskoczyła aż o 15,5 proc.

Z danych o inflacji w październiku, które w poniedziałek pokazał Główny Urząd Statystyczny, wynika, że wzrost cen żywności dalej przyspiesza. W październiku ceny żywności i napojów bezalkoholowych były o 5 proc. wyższe niż przed rokiem.

Reklama
Reklama

– Liderem zwyżek pozostaje drób, to efekt niższej produkcji z uwagi na ptasią grypę. Doganiają go tłuszcze roślinne, w tym olej i margaryna – na skutek wysokich cen rzepaku – oraz cukier, to efekt rosnących światowych cen – skomentował na Twitterze Jakub Olipra, ekonomista Banku Credit Agricole Polska, ekspert rynku rolno-spożywczego.

Mięso drobiowe zdrożało w ciągu roku o 18,8 proc., tłuszcze roślinne o 15,5 proc., cukier o przeszło 11 proc., a jaja, pieczywo i mięso wołowe o niemal 10 proc.

Groźny szok kosztowy

Bank Credit Agricole Polska przygotował analizę sytuacji na naszym rynku rolno-spożywczym. Ocenia, że na szok kosztowy związany z drożejącymi środkami produkcji, opakowaniami, transportem, energią czy rosnącymi kosztami pracy najbardziej narażone są branże „wytwarzania produktów przemiału zbóż, skrobi i wyrobów skrobiowych" oraz „produkcja gotowych paszy i karmy dla zwierząt". Z kolei najwyższą odpornością na szok kosztowy charakteryzują się: „produkcja napojów", „przetwarzanie i konserwowanie owoców i warzyw" oraz „produkcja wyrobów piekarskich i mącznych". Są też branże pośrednie. I tak „Przetwarzanie i konserwowanie mięsa oraz produkcja wyrobów z mięsa", „Przetwarzanie i konserwowanie ryb, skorupiaków i mięczaków", „Produkcja olejów i tłuszczów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego", „Wytwarzanie wyrobów mleczarskich" z jednej strony osiągają rentowność wyższą niż przed pandemią, z drugiej strony udział kosztów materiałów, energii, pracy i odsetek od kredytów w ich przychodach ogółem są relatywnie wysokie na tle całego sektora. Z kolei „Produkcja pozostałych artykułów spożywczych" z jednej strony charakteryzuje się niższym na tle sektora udziałem kosztów materiałów, energii, pracy i odsetkiem od kredytów w przychodach ogółem, z drugiej strony jej sytuacja finansowa jest obecnie gorsza niż przed pandemią.

Credit Agricole zauważa też, że sektor rolno-spożywczy funkcjonuje w warunkach relatywnie niskich marż (średnia marża na sprzedaży w produkcji artykułów spożywczych wyniosła w pierwszej połowie 2021 r. 4,7 proc. wobec 6,9 proc. w całym przetwórstwie), firmy mają więc ograniczone możliwości ich obniżenia w celu skompensowania wyższych kosztów swojej działalności.

W tej sytuacji będą z jednej strony zmuszone szukać dodatkowych oszczędności, co przyspieszy zapoczątkowane przez pandemię procesy restrukturyzacyjne. Z drugiej zaś strony będą próbować przerzucać wyższe koszty produkcji na konsumentów.

Jest więc drogo i najprawdopodobniej będzie, niestety, jeszcze drożej.

Handel
Ceny masła zaskoczyły. Czy przed świętami konsumentów czekają jeszcze zmiany?
Handel
Action pokonało Pepco. Nowy lider tanich zakupów
Handel
Parlament Europejski przegłosował rozporządzenie w sprawie Mercosuru
Handel
Chińskie platformy rosną w siłę. Polacy wydają miliardy
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama