Materiał powstał we współpracy z PARP
Od 2016 r. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) razem z partnerami gospodarczymi i społecznymi buduje system sektorowych rad ds. kompetencji. To odpowiedź na identyfikowane przez agencję i przedsiębiorców coraz większe problemy związane z pozyskiwaniem pracowników o odpowiednich kompetencjach. Na polskim i szerzej, europejskim, rynku pracy obserwuje się ciągłe niedopasowanie kwalifikacji kadry pracowniczej do wymagań rynku pracy. Działalność rad, których aktualnie jest 17, to inicjatywy oddolne poszczególnych sektorów gospodarki. Rady wydają tzw. rekomendacje, w których opisują potrzeby kompetencyjne przedsiębiorców z danego sektora.
PARP finansuje działalność rad sektorowych. Środki na ten cel pochodzą z Unii Europejskiej i budżetu państwa. Agencja przekazuje też przedsiębiorcom z danego sektora środki na dofinansowanie szkoleń i doradztwa w zidentyfikowanych przez rady obszarach deficytów. Agencja zachęca także sektory, aby tworzyły swoje rady.
Pomoc w pandemii
Aktualnie działania te mają też charakter niwelujący skutki pandemii koronawirusa. Podczas jej trwania sytuacja wielu branż się pogorszyła. Dlatego podjęto decyzję o przygotowaniu wsparcia dla mikro-, małych, średnich i (w niektórych z sektorów związanych z reindustrializacją) dużych przedsiębiorstw w obszarze szkoleń i doradztwa, które ma na celu likwidację skutków pandemii. To pomoc będąca efektem wielostopniowych negocjacji, w które zaangażowane były rady sektorowe, PARP, Ministerstwo Rozwoju, Technologii i Pracy oraz instytucja zarządzająca Programem Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój. W ich wyniku zdiagnozowano najpilniejsze potrzeby sektorów oraz określono ich zakres merytoryczny.
– Zdiagnozowaliśmy najpilniejsze potrzeby poszczególnych branż i dzięki temu określiliśmy zakres merytoryczny wsparcia kadr w 13 sektorach gospodarki. Z naszych rozmów wynika m.in. to, że kryzys wywołany pandemią postawił przedsiębiorców w sytuacji, która wymaga zmian w prowadzonych biznesach, stosowania nowych narzędzi i modeli biznesowych. Rady sygnalizują, że istnieje pilna potrzeba wzmocnienia kompetencji m.in. z zakresu zarządzania ryzykiem oraz wsparcia w zakresie korzystania z tarczy antykryzysowej. Przedsiębiorcy z wielu sektorów w przyspieszonym tempie uczą się technologii cyfrowych i narzędzi online do sprzedaży czy obsługi klientów – mówi Małgorzata Oleszczuk, prezes PARP. Przedstawiciele agencji rozmawiali z radami nie tylko o tym, jakich kompetencji sektory potrzebują najpilniej, ale także o tym, jakie kompetencje mogą być niezbędne w rzeczywistości gospodarczej, która nastąpi po ustaniu albo unormowaniu stanu epidemii, i jakie środki finansowe są na to potrzebne.