Reklama

Pieniądze i nowi ludzie – to dwie najpoważniejsze bolączki NGO

Nieznacznie zmalała liczba organizacji pozarządowych, które zbierają składki od członków. Za to wzrosła liczba otrzymujących przychody z 1,5 podatku PIT w ciągu dekady.

Publikacja: 01.06.2025 14:24

Pieniądze i nowi ludzie – to dwie najpoważniejsze bolączki NGO

Foto: PAP/Marcin Obara

Ponad połowa NGO (organizacji pozarządowych) dostaje pieniądze z samorządów lokalnych i darowizny od osób prywatnych. Administracja centralna z współpracuje finansowo z co czwartą organizacją, a z funduszy europejskich korzysta co siódmy NGO. Tak wynika z raportu „Kondycja organizacji pozarządowych 2024” opublikowanego przez Stowarzyszenie Klon/Jawor. Organizacje jesienią zeszłego roku poinformowały o sytuacji finansowej w 2023 r. Autorki raportu Beata Charycka, Julia Bednarek, Aleksandra Belina, Marta Gumkowska uważają, że sytuacja finansowa fundacji i stowarzyszeń jest złożona. Co prawda nominalnie sektor ma więcej przychodów niż kilka lat temu i coraz mniej jest NGO, które mają do dyspozycji do 10 tys. zł, a rośnie udział organizacji z większymi, ale wciąż ponad połowa z nich nie ma żadnej rezerwy finansowej.

Pozostało jeszcze 86% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Gospodarka
To polskie firmy mają realizować inwestycje w Polsce. Rząd opracowuje zasady
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Gospodarka
Tak Światowa Organizacja Zdrowia pomaga Rosji. „Ryzyko legitymizacji reżimu”
Gospodarka
Co nowy rząd Andreja Babiša może przynieść Czechom?
Gospodarka
Czy Niemcy czeka kryzys? Szef instytutu Ifo ostrzega: Sytuacja jest dramatyczna
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Gospodarka
Czarny czwartek Kremla. USA uderzają w ropę, a Unia w banki i sojuszników Rosji
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama