NGO ufamy, choć nie zawsze znamy

Organizacje pozarządowe cieszą się prawie takim samym zaufaniem jak małe firmy. Sporo osób uważa, że powinno się w nich pracować wolontarystycznie.

Publikacja: 27.05.2023 14:02

NGO ufamy, choć nie zawsze znamy

Foto: PAP/Art Service

63 proc. osób ufa organizacjom pozarządowym (NGO), tak wynika z badania opinii publicznej opisanego w raporcie "Ufamy, ale Polski i Polacy o organizacjach pozarządowych" Klon/Jawor. Małe firmy z 64 proc. zaufaniem otwierają zamknięty katalog instytucji, o które pytano w badaniu. Na trzecim miejscy są inni ludzie (poza rodziną), a na kolejnych: media prywatne (56 proc.), władze lokalne (52 proc.), inicjatywy nieformalne (51 proc.) i duże przedsiębiorstwa (48 proc.). Listę zamykają: kościół, media publiczne i rząd z 34 proc. zaufaniem.

Czytaj więcej

Niezbyt drogi abonament na polską demokrację. Jakie przychody mają NGO?

W przypadku NGO nie ufa im co piąty respondent, a nie ma zdania – kolejnych 16 proc. Jest to o tyle ciekawe, że od kilkunastu lat ok 40 proc. ankietowanych stwierdza, iż nigdy nie współpracowało ani nie spotkało się z organizacją pozarządową. Wśród pozostałych 24 proc. ma z nimi bezpośredni kontakt.

Autorki raportu (Beata Charycka, Julia Bednarek, Marta Gumkowska) zwróciły uwagę na to, że wyobrażenia na temat organizacji pozarządowych wciąż – pomimo wzrostu kontaktów bezpośrednich z obywatelami – w dużej mierze kształtują media. 30 proc. ankietowanych zna organizacje z mediów. W tym dla 20 proc. jest to jedyne źródło informacji na ich temat. "Jednocześnie w mediach dominuje przekaz o pomocowych, charytatywnych działaniach fundacji i prowadzonych przez nie zbiórkach. Dlatego wiedza Polek i Polaków na temat organizacji i ich sposobu funkcjonowania jest często bardzo powierzchowna. Ciągle pokutuje przekonanie, że głównym działaniem organizacji jest zbieranie pieniędzy w celu niesienia pomocy potrzebującym. Wizerunek organizacji, których główną aktywnością jest zbieranie pieniędzy na cele dobroczynne wydają się wzmacniać same NGO, które najczęściej informują o swoich działaniach właśnie przy okazji działań fundraisingowych." – napisały autorki.

Czytaj więcej

Rafał Sonik o wojnie w Ukrainie: Gigantyczna lekcja empatii

Pomoc dla Ukrainy

W zeszłym roku większość tych, którzy współpracowali z NGO-ami robili to by pomóc w związku z wojną w Ukrainie. Powodem współpracy były także: prawa zwierząt oraz pomoc społeczna, ochrona zdrowia, przeciwdziałanie zmianom klimatycznym, równość płci i prawa kobiet, rozwój lokalny, działania na rzecz praw osób LGBT, wspieranie demokracji czy kultura i sztuka.

Sporadyczna Filantropia

Połowa respondentów wsparła w ciągu roku finansowo organizacje pozarządowe. 17 proc. zrobiło to raz, 31 proc. – kilka razy w roku, a 4 proc. – oddaje pieniądze co miesiąc. Co ciekawe co siódma osoba nie pamięta, czy była donatorem, czy nie.

Większość (62 proc.) uważa, że NGO są potrzebne, jednak 41 proc. jest zdania, że mają niewielki wpływ na rozwiązanie ważnych problemów społecznych w Polsce.

Od 2003 roku znacznie zmniejszyła się liczba osób, które uważają, że w organizacjach dochodzi do nadużyć i prywaty. Obecnie 37 proc. osób zgadza się z takim stwierdzeniem i jest to o 26 punktów procentowych mniej niż 20 lat temu.

63 proc. osób ufa organizacjom pozarządowym (NGO), tak wynika z badania opinii publicznej opisanego w raporcie "Ufamy, ale Polski i Polacy o organizacjach pozarządowych" Klon/Jawor. Małe firmy z 64 proc. zaufaniem otwierają zamknięty katalog instytucji, o które pytano w badaniu. Na trzecim miejscy są inni ludzie (poza rodziną), a na kolejnych: media prywatne (56 proc.), władze lokalne (52 proc.), inicjatywy nieformalne (51 proc.) i duże przedsiębiorstwa (48 proc.). Listę zamykają: kościół, media publiczne i rząd z 34 proc. zaufaniem.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
KGHM ma szanse na więcej
Biznes
Tajemniczy wzrost kursu Allegro na giełdzie. Co dalej?
Biznes
Jaka będzie przyszłość rolnictwa?
Biznes
Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska: Za sprawą AI wszyscy wchodzimy w nową erę
Biznes
Jest nowa szefowa PARP. "Agencja trafia w najlepsze ręce"
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?