Pierwsza dziesiątka
Liderem zestawienia niezmiennie jest firma z Polski: Polski Koncern Naftowy Orlen. Jeszcze umocniła swoją pozycję, rosnąc szybciej niż średnio firmy z TOP 500. Przeciętny obrót w tegorocznej edycji wyniósł prawie 1,7 mld euro wobec 1,3 mld euro rok wcześniej. To wzrost o prawie jedną trzecią.
Lider tegorocznego zestawienia zwiększył przychody o ponad połowę. Jeszcze mocniej, w tempie trzycyfrowym, urosły jego zyski. Paliwowy koncern rozwija się nie tylko organicznie, ale również przez przejęcia. Niektóre są jeszcze w toku, inne już widać w wynikach i zatrudnieniu. Urosło ono w grupie w 2021 r. o ponad 2 tys. osób, do 35,4 tys., czyli o 6 proc.
Wiceliderem podobnie jak rok temu jest czeska Skoda Auto. Ale jej przychody zanotowały lekki spadek, co było efektem zawirowań (m.in. zerwane łańcuchy dostaw), jakie uderzyły wraz z pandemią w cały sektor motoryzacyjny i utrzymywały się również w 2021 r. Widać je w rezultatach ósmego na liście podmiotu: Volkswagen Slovakia. Jego obroty były o ponad 2 proc. niższe niż rok wcześniej. Z kolei inna firma z sektora motoryzacyjnego – Audi Hungaria ZRT – wypadła z pierwszej dziesiątki, spadając o trzy oczka z miejsca ósmego na 11.
Pandemicznych zawirowań nie widać natomiast w wynikach pozostałych firm, które uplasowały się w pierwszej dziesiątce: na trzecią pozycję z czwartej awansował węgierski koncern paliwowy MOL Hungary, na czwartą z siódmej PGNiG, a na piąte miejsce z trzeciego spadła handlowa sieć Jeronimo Martins Polska, mimo iż udało jej się zwiększyć przychody o ponad 11 proc. Jeszcze mocniej urósł jej zysk. Rozwój sieci przekłada się na wzrost zatrudnienia: w 2021 r. zwiększyło się o 6 proc., do ponad 74 tysięcy osób.
Jeronimo Martins jest największym pracodawcą w Polsce w grupie firm prywatnych.
W pierwszej dziesiątce znajdziemy kilku reprezentantów sektora energetycznego: EP Commodities (miejsce szóste), PGE Polską Grupę Energetyczną (siódme), Rwe Supply & Trading (dziewiąte) oraz MVM Energetikę ZMR (dziesiąte).