Międzynarodowa firma konsultingowa Brand Finance opublikowała nowy ranking „wartości marek narodowych”. Na czele Stany Zjednoczone, których marka wyceniana jest na 26,5 bln dol. Chiny (21,5 bln dol.) zajęły drugie miejsce, Niemcy (4,5 bln dol.) wskoczyły na podium, wyprzedzając Japonię (4,3 bln dol.).

Rosja straciła 8 pozycji w rankingu, spadając na 24., a szacowana wartość jej narodowej marki spadła o 144 miliardy dolarów z powodu agresji na Ukrainę, powodowanych tam zniszczeń, gwałtów, masowych mordów, ale też z powodu wykorzystywania surowców jako broni przeciwko demokratycznym krajom, co zniszczyło wiarygodność kraju jako dostawcy surowców.

Marka „Polska” jak rok temu jest na 22 miejsce między Irlandią (21 pozycja) a Belgią (23) i ma wartość ok. 690 mld dol.

Ranking Nation Brands firmy konsultingowej Brand Finance jest obliczany na podstawie oceny szeregu czynników związanych z danym krajem. Przede wszystkim jest to tzw. Global Soft Power Index, przez który autorzy rozumieją „zdolność narodu do wpływania na preferencje i zachowania różnych osób na arenie międzynarodowej (państw, korporacji, społeczeństw itp.) poprzez atrakcyjność i perswazję, a nie przez użycie siły”.

Czytaj więcej

Nie wszystkie polskie firmy wycofały się z Rosji

Indeks ten jest opracowywany na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród około 75 tysięcy osób z ponad 100 krajów na całym świecie. Uwzględnia również wielkość krajowego PKB i prognozę MFW dotyczącą jego dynamiki w najbliższej przyszłości, źródła pozyskiwania finansowania danego kraju, koszt pozyskania takiego finansowania (stawki itp.) itp.

Wartość marki może być pod wpływem pewnych wydarzeń – na przykład w 2015 roku, w wyniku skandalu Volkswagen Dieselgate, niemiecka marka przestała być uważana za najbardziej zrównoważoną markę i straciła na wartości 191 miliardów dolarów.

Nowy ranking marek narodowych Brand Finance Nation Brands 2022 wskazuje, że łączna szacunkowa wartość marek narodowych krajów świata wzrosła o 7 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem, do 97,2 biliona dolarów.

Analitycy Brand Finance zwracają również uwagę na zachowanie składu 10 czołowych krajów świata z niewielkimi zmianami wewnątrz zestawienia. Stany Zjednoczone (+7 proc.) i Chiny (+8 proc.) utrzymały pierwsze i drugie miejsce. Japonia, która w zeszłym roku była na trzecim miejscu, przegrała z Niemcami, na swoich miejscach pozostała dziesiątka innych krajów: Wielka Brytania, Francja, Indie, Kanada, Włochy, Korea Południowa.

Najbardziej zauważalny wzrost wartości od zeszłego roku odnotowano dla marek narodowych Serbii i Gruzji (po 24 proc.). Jak zauważa Brand Finance, „stało się tak dzięki temu, że kraje te były w stanie aktywnie przyciągnąć rosyjskie firmy, zmuszone do relokacji z powodu sankcji międzynarodowych” nałożonych w wyniku rosyjskiej agresji na Ukrainę.

Znaczący wzrost od zeszłego roku widoczny jest również w RPA, Tanzanii (po 23 proc.) i Maroku (22 proc.). Eksperci Brand Finance przypisują to aktywnemu ożywieniu gospodarek tych krajów po pandemii COVID-19 w warunkach zwiększonej turystyki i rosnących cen produktów przemysłu wydobywczego.

Największy spadek wartości marki narodowej odnotowano w Rosji (-18 proc., z 786 mld dol. do 642 mld dol.). W stosunku do wyceny sprzed pandemii (2019 r) wartość Rosji zmniejszyła się o jedną trzecią. Z zeszłorocznego 16. miejsca kraj spadł na 24. miejsce między tak małymi krajami, jak Belgia (647 miliardów dolarów) i Austria (570 miliardów dolarów).

„Sankcje gospodarcze na dużą skalę nałożone na Rosję w związku z agresją na Ukrainę znacznie pogorszyły sytuację, którą wcześniej komplikowały problemy zdrowotne i społeczne wywołane pandemią COVID-19” – podkreśla Brand Finance.

Mówiąc o Ukrainie, Brand Finance zauważa, że „kryzys gospodarczy i humanitarny doprowadził do spadku wartości jej narodowej marki o 22 miliardy dolarów do 85 miliardów dolarów”. Jednocześnie, dzięki szerokiemu wsparciu międzynarodowemu i wzrostowi pozytywnego postrzegania kraju za granicą, narodowa ocena trwałości marki Ukrainy wzrosła o 15 proc. do 57,9 punktów na 100 możliwych.

Najbardziej stabilną marką narodową w tym roku była marka Kanady (81,6 pkt na 100 możliwych). Oceniający docenili jej stabilną gospodarkę i zaufanie, jakie Kanada budzi wśród inwestorów.