E-handlowi w kontekście eksportu poświęcone są spotkania w ramach 7. edycji Programu Handlu Zagranicznego (PHZ), która właśnie się rozpoczęła (odbywa się online). W maju zaplanowano trzy spotkania. Pierwsze odbyło się 10 maja, drugie odbędzie się już 13 maja, a trzecie – 31 maja.

Okiem ekspertów

Na temat e-handlu w formule cross border wypowiadają się eksperci i sami przedsiębiorcy będący praktykami. 10 maja odbyło się spotkanie zatytułowane „E-commerce na rynkach europejskich – okiem ekspertów". Wypowiadali się m.in. przedstawiciele firmy doradczej PwC, Izby Gospodarki Elektronicznej oraz Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH).

Jak wynika z analiz PwC, do 2026 r. średnioroczny wzrost polskiego sektora e-commerce wyniesie 12 proc., a jego wartość brutto osiągnie 162 mld zł. Wśród najszybciej rosnących kategorii wymienia się: zdrowie, urodę oraz produkty spożywcze. Pandemia zmieniła zwyczaje zakupowe Polaków oraz przyspieszyła rozwój internetowych platform sprzedażowych. W 2020 r. transakcje w sieci osiągnęły 14 proc. udziału całego handlu detalicznego w kraju. W porównaniu z rynkami europejskimi Polska ma wciąż jednak duży potencjał i naprawdę niewiele polskich firm sprzedaje w formule cross border.

– Rozwój eksportu online w Polsce to pole do poprawy. Według ostatnich danych Głównego Urzędu Statystycznego Polska jest na piątym od końca miejscu w Europie, jeśli idzie o sprzedaż e-commerce poza granice kraju – wskazała Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej. To głos ekspertów, ale jak zwykle podczas spotkań w ramach Programu Handlu Zagranicznego wypowiedzą się i sami zainteresowani, czyli przedsiębiorcy.

Okiem przedsiębiorców

Najbliższe spotkanie nt. eksportowego e-commerce zaplanowano z udziałem przedsiębiorców – praktyków zagranicznej sprzedaży internetowej.

- Na polskim rynku są już przykłady zarówno dużych, jak i małych i średnich polskich firm, które odnoszą sukcesy w e-commerce za granicą. Należą do nich choćby: Grupa AB.pl – notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych lider na rynku dystrybucji sprzętu IT, X-press Couriers – renomowany dostawca usług kurierskich dla sektora e-commerce, Motos.pl – specjalizujący się w sprzedaży akcesoriów samochodowych oraz Domator24.com i Diablochairs.eu – czołowy producent foteli gamingowych i mebli biurowych. Ich przedstawiciele będą naszymi gośćmi na najbliższym spotkaniu - mówi Piotr Jabłoński, dyrektor departamentu finansowania handlu w Banku BNP Paribas.

Przedstawiciele ww. firm podzielą się z innymi przedsiębiorcami swymi doświadczeniami związanymi ze sprzedażą na zagraniczne rynki w formule e-commerce, a są to bogate doświadczenia związane z wieloma rynkami, jak choćby takimi jak: Niemcy, Czechy, Węgry, Słowacja, Rumunia, Wielka Brytania, Francja, Włochy, Chiny i USA.

Autopromocja
Panel dyskusyjny "Bezład przestrzenny"

Po co nam nowa ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

OGLĄDAJ RELACJĘ

Zachęcić do eksportu

Program Handlu Zagranicznego jest realizowany od 2018 r. w trybie dwóch edycji rocznie (wiosennej i jesiennej).

To wspólna proeksportowa inicjatywa pięciu podmiotów, które oferują firmom informacje nt. rynków zagranicznych oraz narzędzia finansowe i ubezpieczeniowe. Głównym organizatorem PHZ jest Bank BNP Paribas, a partnerami: wywiadownia gospodarcza Dun & Bradstreet (wcześniej Bisnode), Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) oraz PAIH. „Rzeczpospolita" jest partnerem medialnym.

PHZ ma na celu przede wszystkim pomoc firmom z sektora MŚP. Dotychczas odbyło się kilkadziesiąt konferencji i warsztatów, w tym nt. rynków azjatyckich i afrykańskich, Bliskiego Wschodu i wybranych krajów europejskich (Włochy, Francja, Belgia, Niemcy). Omawiano też eksport polskiej żywności i skutki brexitu dla handlu z Wielką Brytanią.

Główny organizator PHZ wydał też dwa przewodniki ekonomiczno-gospodarcze: pierwszy po rynkach afrykańskich i drugi po rynku włoskim..