E-handlowi w kontekście eksportu poświęcone są spotkania w ramach 7. edycji Programu Handlu Zagranicznego (PHZ), która właśnie się rozpoczęła (odbywa się online). W maju zaplanowano trzy spotkania. Pierwsze odbyło się 10 maja, drugie odbędzie się już 13 maja, a trzecie – 31 maja.
Okiem ekspertów
Na temat e-handlu w formule cross border wypowiadają się eksperci i sami przedsiębiorcy będący praktykami. 10 maja odbyło się spotkanie zatytułowane „E-commerce na rynkach europejskich – okiem ekspertów". Wypowiadali się m.in. przedstawiciele firmy doradczej PwC, Izby Gospodarki Elektronicznej oraz Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH).
Jak wynika z analiz PwC, do 2026 r. średnioroczny wzrost polskiego sektora e-commerce wyniesie 12 proc., a jego wartość brutto osiągnie 162 mld zł. Wśród najszybciej rosnących kategorii wymienia się: zdrowie, urodę oraz produkty spożywcze. Pandemia zmieniła zwyczaje zakupowe Polaków oraz przyspieszyła rozwój internetowych platform sprzedażowych. W 2020 r. transakcje w sieci osiągnęły 14 proc. udziału całego handlu detalicznego w kraju. W porównaniu z rynkami europejskimi Polska ma wciąż jednak duży potencjał i naprawdę niewiele polskich firm sprzedaje w formule cross border.
– Rozwój eksportu online w Polsce to pole do poprawy. Według ostatnich danych Głównego Urzędu Statystycznego Polska jest na piątym od końca miejscu w Europie, jeśli idzie o sprzedaż e-commerce poza granice kraju – wskazała Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej. To głos ekspertów, ale jak zwykle podczas spotkań w ramach Programu Handlu Zagranicznego wypowiedzą się i sami zainteresowani, czyli przedsiębiorcy.
Okiem przedsiębiorców
Najbliższe spotkanie nt. eksportowego e-commerce zaplanowano z udziałem przedsiębiorców – praktyków zagranicznej sprzedaży internetowej.