Pomiędzy Bałtykiem, Adriatykiem i Morzem Czarnym leży prawie połowa krajów członkowskich Unii Europejskiej oraz Turcja i Ukraina. Niestety, więzi biznesowe w regionie są niedorozwinięte. O tym, jak to zmienić, dyskutowano w trakcie ósmej edycji Baltic Business Forum.

Trzydniową konferencję, która tradycyjnie odbyła się w Świnoujściu, otworzył Jacek Piechota, prezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Europa–Północ–Wschód, organizator i pomysłodawca forum.

– Możliwości współpracy w regionie Trójmorza są znacznie większe niż obecnie. – powiedział, witając gości. Gościem honorowym tegorocznej imprezy została Republika Turcji, reprezentowana przez delegację rządową oraz licznych inwestorów i menedżerów.

Konferencja została podzielona na bloki tematyczne poświęcone m.in. inwestycjom, przemysłowi czy energetyce. Ogromnym zainteresowaniem cieszyła się sesja plenarna dotycząca obecności polskich firm na rynkach eksportowych. W jej trakcie zastanawiano się m.in. nad tym, kto i w jaki sposób powinien pomagać przedsiębiorstwom w ekspansji zagranicznej.

O tym, w jaki sposób kreować pozytywny wizerunek Polski w świecie oraz promować nasze produkty i usługi, mówił Bartłomiej Pawlak, p.o. prezesa zarządu PAIiIZ.

– Trzeba zintegrować ofertę, z którą wychodzimy w świat. Do tego niezbędna jest większa koordynacja różnych instytucji, w tym rządowych – przekonywał.

Głos zabrał także Jerzy Kwieciński, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju. Podkreślił, że proces wspierania polskich eksporterów idealnie wpisuje się w rządowy „Plan na rzecz odpowiedzialnego rozwoju". Jego zdaniem idea Trójmorza powinna być realizowana przez rozwój infrastruktury drogowej, czego przykład stanowi trasa Via Carpatia, łącząca Kłajpedę na Litwie z Salonikami w Grecji.

Na Forum nie zabrakło debaty poświęconej rozwojowi polskich portów. Wniosek z dyskusji mógł być tylko jeden: należy zacieśniać współpracę z portami bałtyckimi, adriatyckimi i czarnomorskimi. Przypomniano, że w zeszłym roku największy operator portowy w Polsce - giełdowy OT Logistics - zakupił znaczący pakiet udziałów w spółce zarządzającej największym chorwackim portem zlokalizowanym w Rijece. Inwestycja otwiera drogę do realizacji koncepcji korytarza morskiego północ–południe, który powinien usprawnić transport towarów z basenu Morza Śródziemnego do Skandynawii i w drugą stronę.

więcej w Gazecie Giełdy „Parkiet"

Autopromocja
Podwajamy subskrypcje

Kup kwartalną e‑prenumeratę, a my przedłużymy okres Twojej subskrypcji

KUP TERAZ