GPW odkrywa karty, kurs w górę

Warszawska giełda zaprezentowała główne założenia nowej strategii oraz wyniki za III kwartał. Akcje GPW zyskują już 7 proc.

Publikacja: 30.10.2014 10:00

Warszawska giełda zaprezentowała główne założenia nowej strategii oraz wyniki za III kwartał. Akcje

Warszawska giełda zaprezentowała główne założenia nowej strategii oraz wyniki za III kwartał. Akcje GPW zyskują już 7 proc.

Foto: Fotorzepa, Grzegorz Psujek gkmp Grzegorz Psujek

Przedstawiona dziś strategia składa się z sześciu filarów. Wśród nich jest: płynny rynek akcji, rozwinięty rynek długu korporacyjnego i skarbowego, konkurencyjny rynek instrumentów pochodnych, atrakcyjny dla różnych grup inwestorów rynek towarowy, kompleksowa oferta informacji dla inwestorów i emitentów, nowe obszary biznesowe w ramach kluczowych przewag konkurencyjnych. - Naszym głównym celem jest to, aby Warszawa stała się rynkiem pierwszego wyboru dla inwestorów i emitentów w Europie Środkowo – Wschodniej – mówi Paweł Tamborski, prezes GPW.

Jak GPW zamierza realizować swoją strategię? – Na rynku akcji chcemy skupić się na płynności, dlatego też chcemy pozyskiwać nowych inwestorów zarówno zagranicznych, jak i krajowych. Będziemy starali się pozyskiwać także nowych emitentów zarówno z kraju, jak i zagranicy – mówi Grzegorz Zawada, wiceprezes GPW. W strategii giełda założyła, że do 2020 liczba spółek na głównym parkiecie będzie większa niż 550. – Z listy 500 największych firm w naszym kraju zaledwie 100 jest notowanych. 200 z tej listy naszym zdaniem już właściwie gotowych do wejścia na rynek. To pokazuje, że jest duży potencjał – mówi Paweł Tamborski.

Na rynku pochodny GPW zamierza stawiać przede wszystkim na rewitalizację flagowego instrumentu czyli kontraktu na WIG20. – Nie zależy nam aby mieć dużo produktów, ale chcemy aby były one płynne. Kolejne produkty jeśli będą dodawane to będą one odpowiadały na potrzeby klientów – mówi Zawada.

Oprócz tego zarząd GPW zamierza mocno postawić na sprzedaż produktów informacyjnych. - Chcemy stworzyć fabrykę produktów nie tylko dla krajowych odbiorców. Chcemy się w przyszłości rozwijać w zakresie regionalnym – mówi Tamborski.

Przedstawiciele giełdy zaznaczyli, że myślą także o nowych inicjatywach. Wśród nich jest m.in. wprowadzenie pochodnych na energię elektryczną czy też dołożenie do palety usług GPW rynku rolnego.

Ambicją GPW jest średnioroczny wzrost przychodów o 7 proc. do 2020 r. Zarząd Giełdy zakłada, że w tym okresie EBITA podwoi się, a wskaźnik relacji kosztów do przychodów będzie niższy niż 0,5. Oprócz tego zarząd GPW poinformował, że będzie rekomendował przeznaczenie powyżej 60 proc. skonsolidowanego zysku netto na dywidendę. Zarząd chce, by dywidenda za 2014 r. wyniosła 2,4 zł na akcję, a za 2015 r. 2,6 zł na akcję.

- Wpływ na to miała m.in. decyzja o nieangażowaniu się we współpracę z Wiedniem. Nie chcemy funkcjonować jako fundusz inwestycyjny. Na chwilę obecną nie widzimy celów akwizycyjnych – mówi Tamborski.

W samym III kw. GPW miała 30 mln zł zysku wobec 26 mln zł rok wcześniej. Przychody wzrosły z 69 mln zł do 77,9 mln zł.

Przedstawiona dziś strategia składa się z sześciu filarów. Wśród nich jest: płynny rynek akcji, rozwinięty rynek długu korporacyjnego i skarbowego, konkurencyjny rynek instrumentów pochodnych, atrakcyjny dla różnych grup inwestorów rynek towarowy, kompleksowa oferta informacji dla inwestorów i emitentów, nowe obszary biznesowe w ramach kluczowych przewag konkurencyjnych. - Naszym głównym celem jest to, aby Warszawa stała się rynkiem pierwszego wyboru dla inwestorów i emitentów w Europie Środkowo – Wschodniej – mówi Paweł Tamborski, prezes GPW.

Pozostało 81% artykułu
Giełda
Podwójny szczyt WIG20 i spadki w USA
Giełda
WIG20 próbuje powalczyć o 2500 pkt
Giełda
NYSE będzie działać 24/7? To byłaby prawdziwa rewolucja
Giełda
WIG20 znów nie może sforsować poziomu 2500 pkt
Giełda
Łowy na dywidendy czas rozpocząć