Ten rok zaczął się z przytupem pod względem pierwszych ofert publicznych. Przygrywką było IPO Griffin Premium RE – wartość oferty pierwszego giełdowego REIT wyniosła 508 mln zł, z czego 127 mln zł to kapitał pozyskany przez firmę na rozwój.
Wartość IPO sieci sklepów spożywczo-przemysłowych Dino Polska wyniosła 1,65 mld zł. Wrażenie robi nie tylko kwota – to największa oferta od czasu IPO Alior Banku w 2012 r., ale także fakt podniesienia ceny akcji w transzy inwestorów instytucjonalnych. Mimo trwającej od listopada hossy nie ma widoków na równie duże debiuty w najbliższym czasie.
Aktywne są za to już notowane spółki. Niestety, inwestorzy indywidualni nie mają szans wzięcia udziału w największych transakcjach.
Emisję na poprawę kondycji finansowej planuje również Cognor Holding, licząc na zebranie 50–100 mln zł. Hutnicza grupa chce wykorzystać wpływy ze sprzedaży akcji, by – w połączeniu z negocjowanymi kredytami – wykupić wysysające gotówkę z grupy obligacje oprocentowane na 12,5 proc. w skali roku. Ma to negatywny wpływ na postrzeganie spółki przez inwestorów i przeszkadza korzystać z koniunktury na stalowym rynku.
Emisja przeznaczona jest w pierwszej kolejności dla akcjonariuszy posiadających już co najmniej 1 proc. papierów.