Do wzięcia jest 367,7 mln zł z programu „Innowacyjna gospodarka". Będzie to już dziewiąta szansa dla małych i średnich przedsiębiorstw na pełne wykorzystanie konkursowego budżetu.
Dotychczas firmom nie udało się to ani razu, choć odbyło się już osiem konkursów na projekty mające na celu automatyzację wymiany danych pomiędzy partnerami biznesowymi. Co prawda nieznane są jeszcze wyniki ostatniego, ósmego konkursu, ale ponieważ do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wpłynęło 431 wniosków o wartości 214 mln zł przy budżecie 390,8 mln zł, to wiadomo, że i on zakończy się niepowodzeniem.
Pieniędzy na projekty firm jest wciąż dużo. Ich pula na lata 2007 – 2013 to 400 mln euro. Dotychczas PARP rozdysponowała jedynie około 25 proc. (po dotacje sięgnęły m.in. spółki Travelpla-net.pl, YES Biżuteria i Oponeo.pl). Dlaczego tak się dzieje? – Uświadomienie korzyści płynących z powstania systemów business to business (B2B) następuje w Polsce bardzo powoli. Przedsiębiorcy wolą ponosić wydatki na inwestycje, które bezpośrednio przekładają się na wydajność, polepszenie oferty czy wzrost przychodów ze sprzedaży. W przypadku informatyzacji firmy ten efekt może być nieco mniej uchwytny – tłumaczy Milena Jankowska z firmy doradczej ECDF. Często też przedsiębiorcy nie do końca zdają sobie sprawę, co oznacza integracja systemów IT. – Prawidłowe zrozumienie jej definicji to obok przeszacowania kosztów realizacji projektu główny problem firm ubiegających się o dotacje – wskazuje Jankowska i wyjaśnia, że integracja oznacza przede wszystkim, że systemy B2B powinny same się komunikować, bez konieczności ingerencji w ten proces nadawcy czy odbiorcy wiadomości. Dzięki takiemu rozwiązaniu pracownicy nie muszą np. potwierdzać, czy e-mail z fakturą doszedł, lub informować, że zamówienie zostało przyjęte do realizacji.
Być może rozpoczynający się dziś nabór projektów okaże się przełomowy, gdyż niesie ze sobą ułatwienia. Należą do nich m.in. uproszczenie definicji projektu B2B oraz umożliwienie dotowania przedsięwzięć, w których rozwiązania informatyczne będą miały charakter internetowych portali B2B. – To ostatnie rozwiązanie odpowiada na zapotrzebowanie przedsiębiorców na aplikacje mobilne. Należy jednak pamiętać, że platforma internetowa może stanowić element integracji systemów informatycznych, a nie je zastępować – podkreśla Jankowska i przypomina, że głównym celem dotowanych przedsięwzięć nadal pozostaje automatyzacja wymiany danych.
PARP wnioski firm będzie przyjmować do 7 lipca.