Nie będzie już wymagane pozwolenie na przeprowadzenie kwesty. Zbiórkę pieniędzy na określony cel będzie można zorganizować na podstawie wcześniejszego zgłoszenia. Takie rozwiązanie przewiduje przyjęty wczoraj przez Radę Ministrów projekt nowej ustawy o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych.
Organizatorzy zbiórek przeprowadzą je po spełnieniu kilku warunków. Pierwszy to zgłoszenie akcji zbiórki na ogólnopolskim elektronicznym portalu internetowym, który ma prowadzić minister administracji i cyfryzacji. Zgłoszenie to będzie dostępne dla wszystkich. Każdy zatem dowie się, gdzie i na jaki cel jest prowadzona kwesta. Sam cel zbiórki pieniędzy ma być zgodny z prawem i pozostawać w sferze zadań publicznych bądź religijnych. Nie każdy zainteresowany jednak będzie mógł przeprowadzić zbiórkę. Projekt określa, że taka możliwość została zarezerwowana dla organizacji zajmujących się działalnością charytatywną i społeczną oraz dla komitetów społecznych powołanych do przeprowadzenia zbiórki (taki komitet będą mogły powołać trzy osoby).
Organizacja charytatywna czy komitet społeczny będzie musiał przedstawiać ministrowi administracji i cyfryzacji sprawozdania dotyczące przeprowadzanych zbiórek pieniędzy. Konieczne będzie podanie w nich wysokości zebranych środków. Obowiązek przedstawienia takiego raportu trzeba będzie wypełnić w ciągu 30 dni od zakończenia zbiórki. Minister administracji i cyfryzacji ma jeszcze otrzymywać sprawozdania, w których organizatorzy kwest przedstawią informacje o tym, w jaki sposób rozdysponowali zebrane środki. Termin dostarczenia takich danych dla organizacji charytatywnych upłynie po trzech miesiącach od zakończenia roku obrotowego, natomiast dla komitetów społecznych w ciągu roku od zakończenia zbiórki.
Zgodnie z projektem, gdy akcja nie będzie miała formy jednorazowej zbiórki, ale wydarzenia trwającego ponad rok, sprawozdanie o rozdysponowaniu środków trzeba będzie przedstawiać raz w roku.
etap legislacyjny: trafi do prac w Sejmie