Reklama
Rozwiń

Wielkie moto inwestycje w Rosji

Rząd podpisał porozumienia z czterema kluczowymi producentami samochodów. Zainwestują oni w miejscowe fabryki ponad 5 mld dol.

Publikacja: 04.06.2011 03:32

Ministerstwo Rozwoju Gospodarczego podało, że zawarło umowy z konsorcjami AwtoWAZ, Renault-Nissan, I

Ministerstwo Rozwoju Gospodarczego podało, że zawarło umowy z konsorcjami AwtoWAZ, Renault-Nissan, Iżawto, Kamaz, Mercedes i Sollers-Ford, a także koncernami GM i VW

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

Ministerstwo Rozwoju Gospodarczego podało, że zawarło umowy z konsorcjami AwtoWAZ, Renault-Nissan, Iżawto, Kamaz, Mercedes i Sollers-Ford, a także koncernami GM i VW, zgodnie z którymi zobowiązały się one do inwestycji w produkcję aut i części zamiennych.

Od lutego obowiązują w Rosji nowe przepisy utrudniające zagranicznym koncernom montowanie, a sprzyjające rozwijaniu pełnej produkcji aut i części do nich. Ich wprowadzenie ma spowodować, że wielkość produkcji samochodów wzrośnie do 300 tys. w istniejących zakładach i do 350 tys. w nowych. Przy czym 30 proc. z powstających aut ma być zaopatrzone w silniki i skrzynie biegów produkowane w Rosji.

500 tys. o tyle sztuk ma wzrosnąć produkcja aut w Rosji

Umowa z inwestorem na nowych warunkach jest zawierana na osiem lat. Każdego roku koncerny będą przedstawiać stronie rządowej plan zwiększenia mocy oraz rozliczać się z rzeczywistej wielkości produkcji, stawek celnych na wykorzystane części. Chodzi o ustalenie, ile aut przyjeżdża z zagranicy, a ile produkowanych jest na miejscu. Firmy będą też przedstawiać urzędnikom listę dostawców części i ich lokalizację.

W nagrodę inwestor otrzyma zwolnienie z cła lub ulgę (cło w wysokości 5 proc.) na wwożone części do montowanych aut. Będzie też mógł pracować na starych zasadach do czasu zakończenia wcześniejszej umowy. W ciągu ostatnich pięciu lat rząd Rosji podpisał z producentami aut 27 umów, z czego 17 wciąż obowiązuje. Koncerny zainwestowały dotychczas ok. 6,8 mld dol.

– Nowe przepisy są dla Rosji bardzo korzystne. Zyskujemy nowoczesne technologie i 30 – 40 tysięcy nowych miejsc pracy.  – ocenia dla „Rz" Siergiej Celikow, dyrektor branżowej agencji analitycznej Awtostat w Moskwie.

 

Ministerstwo Rozwoju Gospodarczego podało, że zawarło umowy z konsorcjami AwtoWAZ, Renault-Nissan, Iżawto, Kamaz, Mercedes i Sollers-Ford, a także koncernami GM i VW, zgodnie z którymi zobowiązały się one do inwestycji w produkcję aut i części zamiennych.

Od lutego obowiązują w Rosji nowe przepisy utrudniające zagranicznym koncernom montowanie, a sprzyjające rozwijaniu pełnej produkcji aut i części do nich. Ich wprowadzenie ma spowodować, że wielkość produkcji samochodów wzrośnie do 300 tys. w istniejących zakładach i do 350 tys. w nowych. Przy czym 30 proc. z powstających aut ma być zaopatrzone w silniki i skrzynie biegów produkowane w Rosji.

Finanse
Listy zastawne: klucz do tańszych kredytów mieszkaniowych?
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Finanse
Otwarcie na dialog, czekanie na konkretne działania
Finanse
Putin gotowy na utratę zamrożonych aktywów. Już nie chce kupować boeingów
Finanse
Donald Trump wybiera nowego szefa Fed. Kandydat musi spełniać podstawowy warunek
Finanse
Holistyczne spojrzenie na inwestora