USA: więcej wolnego handlu

Prezydent Barack Obama podpisał w piątek porozumienia o wolnym handlu z Koreą, Panamą i Kolumbią, wstrzymywane w realizacji z powodu politycznych sporów w Waszyngtonie

Publikacja: 23.10.2011 14:09

USA: więcej wolnego handlu

Foto: AFP

Prezydent podpisał także rozszerzenie programu TAA (Trade Adjustment Assistance) przewidującego pomoc amerykańskim pracownikom, którzy stracą pracę z powodu zagranicznej konkurencji. Ratyfikacja trzech umów o wolnym handlu nastąpiła po zatwierdzeniu ich, po odpowiednich korektach, przez obie izby Kongresu.

Umowy z Koreą, Panamą i Kolumbią zwiększą amerykański eksport o 13 mld dolarów rocznie; administracja szacuje, że pozwolą stworzyć albo zachować ok. 70 tys. miejsc pracy.

Tę liczbę kwestionuje federacja związków zawodowych AFL-CIO. Jej rzeczniczka Amaya Tune stwierdziła, że przyczynią się do utraty setek tysięcy miejsc pracy. Instytut Polityki Gospodarczej związany z federacją podał, że sama umowa z Koreą będzie kosztować 159 tys. etatów w USA.

Demokraci w Kongresie byli od początku przeciwni bezcłowemu handlowi z tymi krajami, wymusili na Kongresie przyjęcie dodatkowych klauzul i porozumień, zabezpieczających interesy amerykańskie.

Republikanie, zwolennicy umów zainicjowanych za kadencji George'a W. Busha uważają z kolei, że ocena 70 tys. nowych miejsc pracy jest zbyt ostrożna i przewidują powstanie do 250 tys.

Ożywienie handlu

Umowa z Koreą jest największym porozumieniem o bezcłowym handlu od czasu podpisania w 1994 r. Północnoamerykańskiego Porozumienia o Wolnym Handlu NAFTA przez USA, Kanadę i Meksyk. Zapewni też większość wzrostu amerykańskiego eksportu, bo znosi natychmiast dwie trzecie obecnych ceł w eksporcie do Korei i przewiduje zniesienie w ciągu 5 lat 95 proc. koreańskich ceł na wyroby konsumpcyjne i przemysłowe z USA. Daje także takim firmom jak Citigroup, Goldman Sachs, FedEx, UPS i MetLife większy dostęp do koreańskiego rynku usług o wartości 580 mld dolarów.

Kolumbia i Panama miały bezcłowy dostęp do USA dla większości swych dóbr na mocy porozumień o preferencjach handlowych. Obecne umowy zrównują warunki znosząc większość ceł obowiązujących w tych krajach na towary z USA.

Zwolennikami wolnego handlu były też wielkie firmy z USA, jak Boeing czy Caterpillar. Szef Boeinga i zarazem zrzeszenia prezesów Business Roundtable, Jim McNerney stwierdził, że w sytuacji, gdy 95 proc. konsumentów na świecie żyje poza Stanami amerykańscy producenci, usługodawcy i farmerzy skorzystają na uczciwym systemie międzynarodowego handlu. Producenci zbóż i mięsa liczą na miliardowe obroty z większej sprzedaży swych produktów.

Święto także dla Meksyku

Tego samego dnia Meksyk miał swoje święto. Po raz pierwszy w sporze trwającym od 16 lat przekroczyła granicę z USA ciężarówka meksykańska.

Pojazd firimy Transportes Olympic z elementami platformy wiertniczej przejechał most graniczny na rzece Rio Grande z Nuevo Laredo do Laredo w stanie Teksas. Największy w Meksyku port śródlądowy nad Rio Grande jest połączony z Laredo trzema mostami drogowymi i jednym kolejowym.

Porozumienie NAFTA z 1994 r. przewidywało wpuszczanie ciężarówek z Meksyku w pas 10-40 km strefy handlowej w USA od grudnia 1995 r. (kanadyjskie ciężarówki mają swobodny wjazd do Stanów od 1982 r.). Jednakże obawy o bezpieczeństwo transportu (stan techniczny pojazdów, znajomość angielskiego i przepisów ruchu drogowego przez kierowców, ubezpieczenie), obawy władz przed otwarciem kanału przemytu towarów i ludzi oraz protesty organizacji spedytorów Teamsters i innych związków wpłynęły na ciągłe odraczanie zgody na wjazd z Meksyku.

Tak więc od 1994 r. przewoźnicy meksykańscy musieli zatrzymywać się niedaleko granicy z USA i przeładowywać towary na samochody przybyłe ze Stanów. Dwustronny handel dochodzi do miliarda dolarów dziennie, a 70 proc. następuje w transporcie drogowym — wynika z danych rządu Meksyku.

Teraz spedytorzy z Meksyku będą dostawać licencje początkowo na 18 miesięcy, a po okresie oceny ich pracy mogą uzyskać zezwolenia na stałe. Umowa zmniejszy koszty transportu o 15 proc., ale zdaniem jej krytyków zyskają tylko duże firmy spedycyjne. Małe po obu stronach granicy obawiają się utraty miejsc pracy.

Na godzinę przed otwarciem granicy dla ciężarówek meksykańskich władze tego kraju zniosły karne cła na towary z USA wprowadzone w 2009 r. w odwecie za odraczanie realizacji postanowień NAFTA. Z tej decyzji Meksyku ucieszyli się producenci wieprzowiny i nabiału w USA.

Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli