Jak wynika z tzw. masterplanu rządowej spółki PL.2012, która nadzoruje postępy w przygotowaniu do mistrzostw Euro 2012, na czas nie powstanie żadna z planowanych autostrad.
Urealnienie drogowych planów
Wiele założeń dotyczących budowy dróg przy tej edycji masterplanu (stan na 31 grudnia 2011 r.) zostało zweryfikowanych. Na liście inwestycji, które mają być gotowe na Euro 2012, nie ma już np. odcinka autostrady A1 z Torunia do Kowala czy fragmentu trasy A4 z Tarnowa do Rzeszowa. W obu przypadkach jednym z wykonawców jest Hydrobudowa.
– Od początku kontrakty tych inwestycji przewidywały zakończenie prac we wrześniu i w sierpniu tego roku. Mimo deklaracji polityków, że drogi będą gotowe na mistrzostwa, żadne aneksy z wykonawcami przewidujące wcześniejsze terminy nie zostały podpisane – mówi Krzysztof Woch, rzecznik Hydrobudowy. Mimo że GDDKiA deklaruje, że budowa A4 zostanie zakończona do Euro, nie wydaje się to możliwe. Nie wierzy w to ani PL.2012, ani firmy realizujące inwestycje.
– Mamy opóźnienia na budowie A4 i nie uda się ich nadrobić tak, by droga była gotowa przed mistrzostwami – przyznaje Dariusz Blocher, prezes Budimeksu.
Zmiana reguł
Jeszcze trzy miesiące temu budowa autostrady A1 z Kowala do podłódzkiego Strykowa była tylko opóźniona. Obecnie opóźnienie realizacji budowy tego fragmentu eksperci PL.2012 określili jako krytyczne. Mowa o czterech z pięciu odcinków. Budują je m.in. konsorcjum z SRB Civil Engineering, Poldim i Johan Bunte. Zgodnie z harmonogramem powstanie za to budowany przez Budimex węzeł Stryków.