Polacy wydali na słodycze 6 mld zł

Rynek miał w 2011 roku wartość prawie 6 miliardów złotych

Publikacja: 23.02.2012 02:38

Polacy jedzą coraz więcej czekolady

Polacy jedzą coraz więcej czekolady

Foto: Rzeczpospolita

Polacy wydali w 2011 r. na słodycze niespełna 3 proc. więcej niż rok wcześniej. Najmocniej, bo o prawie 4 proc., wzrosła sprzedaż wyrobów czekoladowych. Przekroczyła 4,82 mld zł wobec 4,65 mld zł w 2010 r. Nie najlepiej wygląda natomiast sytuacja w kategorii cukierków.

Ich sprzedaż spadła ilościowo o 2,6 proc., a wartościowo o 3,2 proc., do 1,03 mld zł.

Przedstawiciele branży spodziewali się, że dane o całym rynku będą lepsze. – Z naszej perspektywy spowolnienia nie widać. Spodziewamy się, że w tym roku rynek wyrobów czekoladowych wzrośnie o 5 – 6 proc. – mówi Dariusz Orłowski, prezes spółki Wawel. Do tej pory rosła ona znacznie szybciej niż rynek i taką tendencję zamierza utrzymać. Na koniec września ubiegłego roku Wawel wypracował ponad 36,8 mln zł zysku netto, a obroty sięgnęły 315 mln zł.

Szybciej niż rynek zamierza również rosnąć Mieszko. Marek Malinowski, prezes spółki, spodziewa się, że w 2011 r. rynek słodyczy wzrośnie o 5 – 7 proc. W perspektywie dwóch lat Mieszko zamierza przekroczyć poziom 500 mln zł rocznych obrotów.

Niższym od spodziewanego wzrostem rynku nie jest natomiast zdziwiony Bernard Węgierek, prezes firmy Otmuchów zajmującej się m.in. produkcją słodyczy pod markami sieci handlowych.

– Obserwujemy duży wzrost popytu na wyroby z tego segmentu. Ich ceny są niższe od markowych od 10 do 30 proc. Nic więc dziwnego, że w czasie kryzysu konsumenci wybierają tańsze produkty, szczególnie że ich jakość jest naprawdę wysoka – mówi. Kilka dni temu jego firma poinformowała o przekroczeniu prognoz finansowych za 2011 r. Ostatecznie zarobiła 7,7 mln zł, przy przychodach wynoszących 228,3 mln zł.

Zdaniem ekspertów perspektywy dla branży słodyczy w Polsce są dobre. – Mimo wielu różnic kulturowych w dalszym ciągu mamy poważne zaległości w stosunku do bogatszych krajów Europy Zachodniej, dlatego możemy się spodziewać stabilnych, kilkuprocen- towych zwyżek w wymiarze ilościowym w najbliższych latach – uważa Krzysztof  Kozieł, analityk BM BGŻ. W 2011 r. spożycie czekolady w naszym kraju wyniosło 47,3 mln kg, co daje ok. 1,2 kg na osobę. Dla porównania przeciętny Anglik zjada jej rocznie ponad 11 kg.

W ubiegłym roku negatywny wpływ na wyniki branży miał drastyczny wzrost cen surowców. Obrazuje to przykład firmy Colian (dawna Jutrzenka). Jej szef Jan Kolański szacuje, że grupa zapłaciła za cukier aż

20 mln zł więcej niż rok wcześniej. – Przyszłe lata stoją pod znakiem walki o uwolnienie rynku cukru, co w długim terminie miałoby pozytywny wpływ na marże producentów słodyczy – uważa Krzysztof Kozieł z BM BGŻ.

Firmy spożywcze chcą tak jak UE znieść limity produkcji cukru od 2014/2015 r. Jednak polski rząd składnia się ku utrzymaniu limitów do co najmniej 2020 roku.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki k.kucharczyk@rp.pl

Polacy wydali w 2011 r. na słodycze niespełna 3 proc. więcej niż rok wcześniej. Najmocniej, bo o prawie 4 proc., wzrosła sprzedaż wyrobów czekoladowych. Przekroczyła 4,82 mld zł wobec 4,65 mld zł w 2010 r. Nie najlepiej wygląda natomiast sytuacja w kategorii cukierków.

Ich sprzedaż spadła ilościowo o 2,6 proc., a wartościowo o 3,2 proc., do 1,03 mld zł.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Finanse
Berkshire ze spadkiem zysków, rośnie za to góra gotówki
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej
Finanse
Norweski fundusz emerytalny z miliardową stratą
Finanse
TFI na zakupach, OFE wyprzedają polskie akcje