- Chociaż zasadniczym zadaniem Komisji Nadzoru Finansowego jest nadzór nad wypłacalnością instytucji finansowych, to wspomagamy też ochronę klientów – zapewnia Łukasz Dajnowicz, rzecznik KNF. - W 2011 r. skierowaliśmy do Ministerstwa Finansów projekt nowelizacji ustawy o działalności ubezpieczeniowej, która zobowiązywałaby zakłady ubezpieczeń do dokonania analizy potrzeb i wiedzy klienta przed zawarciem umowy oraz szerszego informowania klienta o produkcie (tzw. „MiFID w ubezpieczeniach"), co ograniczyłoby ryzyko nietrafnej sprzedaży UFK.

Zaznacza, że do UOKiK nadzór przekazuje na bieżąco informacje o niewłaściwych praktykach rynkowych i wzorcach umownych mogących stanowić niedozwolone postanowienie umowne. Przykładowo, w 2014 r. do UOKiK przesłano 320 wzorców umów ubezpieczenia z UFK mogących zawierać niedozwolone postanowienia umowne w zakresie opłat. - Mimo negatywnego stanowiska PIU i MF, KNF wydała w skierowaną do banków Rekomendację U dotyczącą bancassurance oraz skierowane do zakładów ubezpieczeń wytyczne dotyczące dystrybucji ubezpieczeń, uzupełniające wystąpienia KNF do sektora ubezpieczeniowego i bankowego z 2012 r. i 2013 r. – wyjaśnia Dajnowicz. - Przy KNF działa też niezależny sąd polubowny i centrum mediacji, pomagające w rozstrzyganiu - za zgodą stron - sporów klientów z instytucjami finansowymi. Działania KNF w zakresie ochrony klientów zostały pozytywnie ocenione przez NIK.

Nadzór podkreśla, że UFK są legalnym produktem ubezpieczeniowym, wprost wymienionym w załączniku do ustawy o działalności ubezpieczeniowej (dział I, grupa 3) oraz uwzględnionym w dyrektywach Unii Europejskiej i powszechnie oferowanym w innych krajach. Spory powstają na tle dobrowolnie zawartych umów bądź czynności zmierzających do zawarcia umów (np. mis-sellingu); są to spory cywilno-prawne, które w przypadku braku rozwiązania polubownego, są rozstrzygane na drodze sądowej.

KNF dodaje też, że kancelarie prawnicze - podobnie jak instytucje finansowe - nie prowadzą działalności charytatywnej. Przed podpisaniem umowy należy zwrócić uwagę na koszty oraz inne zapisy umowne proponowane przez kancelarie, w szczególności okres związania umową.