Dziś polskim przedsiębiorcom eksportuje się znacznie łatwiej

Członkostwo w Unii Europejskiej umożliwiło nam eksport na niespotykaną wcześniej skalę – mówili eksporterzy podczas gali „Rzeczpospolitej" w Katowicach.

Publikacja: 26.05.2015 22:00

Nasi laureaci podczas katowickiej gali

Nasi laureaci podczas katowickiej gali

Foto: Rzeczpospolita/Karolina Jonderko

– Formalności związane z eksportem na terenie Wspólnoty są znikome. To znacznie ułatwia ekspansję firm – podkreślała Małgorzata Biełuńska, specjalista ds. eksportu w firmie Polontex, laureatka tytułu Osobowość Eksportu przyznanego przez „Rzeczpospolitą".

– Chociaż rynek europejski jest dostępny, warto szukać możliwości wyjścia dalej w świat – zachęcała Małgorzata Biełuńska.

Zgodził się z nią nagrodzony w naszym konkursie Krzysztof Kaczmarczyk, dyrektor ds. handlu w firmie Gekoplast. – Mamy nadzieję, że sytuacja na Wschodzie się unormuje i będzie można ten rynek reaktywować.

Ważna pomoc państwa

Jak wskazywał Tomasz Salomon, wicedyrektor w Departamencie Instrumentów Wsparcia Ministerstwa Gospodarki, współpraca administracji państwowej z firmami na rzecz wspierania eksportu jest coraz bardziej intensywna. – Dzięki temu urzędnicy na bieżąco mogą dopasowywać wsparcie do potrzeb biznesu. Przedsiębiorcy zaś poszerzają wiedzę o tym, z jakiej pomocy mogą korzystać. Biznes bywa zaskoczony tym, ile może od administracji państwowej oczekiwać – mówił Salomon.

Zwrócił uwagę, że eksport znakomicie poradził sobie z trudną sytuacją na Wschodzie. Jego zdaniem to zasługa elastyczności i kreatywności eksporterów, ale także szybkiej reakcji państwa na potrzeby firm. Przedstawiciel resortu gospodarki podkreślał rolę wydziałów promocji handlu i inwestycji ambasad oraz konsulatów i – generalnie – placówek dyplomatycznych.

– Jest ona szczególnie ważna w państwach, które uchodzą za egzotyczne w kontekście biznesowym. Chodzi zwłaszcza o te rynki zagraniczne, na które przedsiębiorcy wchodzą po raz pierwszy, i takie, na których skala kontaktów nie jest tak duża, jak byśmy sobie tego życzyli – mówił Salomon.

Maciej Fałkowski, zastępca dyrektora Departamentu Współpracy Ekonomicznej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, podkreślał rosnące zainteresowanie polską żywnością. – Szczególnie kraje Bliskiego Wschodu wykazują chęć zwiększenia zakupów naszych produktów spożywczych. Arabia Saudyjska, Katar, Oman oczekują od nas szerokiej oferty. Współpraca z tymi państwami może dać impuls do dalszej ekspansji np. w Afryce Wschodniej lub Azji Południowej – mówił Fałkowski.

Jak zaznaczył, dyplomacja ekonomiczna jest wciąż rozwijana, a stosowane już metody przynoszą dobre efekty.

– Prowadzimy bardzo intensywny dialog z polskimi przedsiębiorcami. Ma on dać nam wiedzę, jakimi krajami biznes jest zainteresowany i jakich form wsparcia oczekuje od państwa – twierdzi Fałkowski.

Przypomniał projekt budowy nowego Jedwabnego Szlaku – korytarza łączącego Chiny z Europą. Polskie firmy budowlane i logistyczne winny szukać szans w tym projekcie. – W czerwcu Polska i Chiny zainaugurują prace Komisji Międzyrządowej, której agenda obejmować będzie m.in. współpracę gospodarczą. Polska jako jedyne państwo europejskie otrzymała propozycję dialogu. Świadczy to o naszej roli w Europie i regionie – podkreślał przedstawiciel MSZ.

O zaletach sieci centrów obsługi inwestorów i eksporterów mówiła Jolanta Gacka ze Śląskiego Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera.

– Pomagamy w nawiązaniu kontaktu z kontrahentem za granicą, próbujemy kojarzyć przedsiębiorców. Zapraszamy nasz biznes na misje gospodarcze, robimy analizy proeksportowe, organizujemy spotkania informacyjne dotyczące konkretnych rynków. Wszystkie nasze usługi świadczymy bezpłatnie – podkreślała Jolanta Gacka.

Grzegorz Łukaszek, regionalny kierownik sprzedaży Dachser w Polsce, oraz Adam Krzycki z firmy Delta Plus Polska mówili o zaletach współpracy z operatorem logistycznym. – Pomoc operatora jest ogromnym ułatwieniem w prowadzeniu zagranicznej ekspansji – podkreślał Krzycki. – Zdejmuje to cały biurokratyczny mozół z przedsiębiorcy, pozwalając mu spokojnie zająć się biznesem.

Rola specjalistów

– Mamy pełną kontrolę nad przesyłanymi towarami w trakcie całej ich drogi do odbiorcy – tłumaczył przedstawiciel firmy Dachser w Polsce. – Znacznie skraca się też czas dostaw towarów. Czy przesyłka jedzie z Katowic do Warszawy, czy z Katowic do Paryża, ten sam standard obsługi we wszystkich krajach sprawia, że proces transportu wygląda dokładnie tak samo – przekonywał Grzegorz Łukaszek.

Zagraniczna ekspansja mogąca przynieść profity znacznie wyższe niż w kraju wiąże się jednak z wieloma rodzajami ryzyka. Jednym z kluczowych jest ryzyko kursowe, które daje o sobie znać szczególnie w momentach zawirowań gospodarczych. O zgubnych konsekwencjach takich zawirowań mówili Piotr Bińka i Wojciech Sutor, eksperci Raiffeisen Polbanku.

– Są na rynkach wydarzenia nie do przewidzenia. Dlatego warto rozważyć hedging: usługę bankową, która zabezpiecza przed ryzykiem walutowym. To swego rodzaju ubezpieczenie za pomocą transakcji finansowych dokonywanych na instrumentach pochodnych – przekonywali Piotr Bińka i Wojciech Sutor.

NASI LAUREACI

Najlepszy eksporter: Avio Bielsko-Biała

Producent łopatek turbin i modułów do silników Boeinga. Należy do GE Aviation. Koncern kupił firmę od włoskiej firmy Avio w sierpniu 2013 r. Po przejęciu zwiększył się udział naszego regionu w globalnym łańcuchu dostaw GE Aviation. Połowa dużych samolotów pasażerskich wyposażona jest w silniki GE. Avio, w której skład wchodzą zakłady w Bielsku-Białej, jest piątym obiektem GE w Europie Środkowo-Wschodniej produkującym silniki i części do samolotów.

Najlepszy eksporter: Hutchinson Poland Żywiec

Lider branży samochodowej, przemysłowej, lotniczej i produktów powszechnego użytku – chemiczna gałąź Grupy Total. W Polsce ma też zakłady w Bielsku-Białej i  Łodzi. Wytwarza m.in. przewody chłodzenia silnika oraz przewody paliwowe. Są one montowane w systemach klimatyzacji citroena C1, peugeota 107 i toyoty aygo. Największe zamówienia działu wysokiego ciśnienia pochodzą z USA, gdzie jest dostawcą systemów klimatyzacji do samochodów.

Najlepszy eksporter i eksportowy produkt: FCA Poland

Fiat w Tychach jest największym producentem aut w Polsce. Ubiegłoroczne przychody ze sprzedaży przekroczyły 13,3 mld zł. W 2014 roku za bramę zakładu wyjechało 314 tys. pojazdów. To mniej niż możliwości największego zakładu Fiata w Europie. Ale w porównaniu z rokiem 2013, gdy produkcja spadła poniżej 300 tys. sztuk, ubiegłoroczny wynik był lepszy o ponad 6 proc.

Najlepszy eksporter i debiutant: Kopex

Lider producentów maszyn i urządzeń górniczych od lat realizuje się na arenie międzynarodowej. W I kw. 2015 r. wypracował na rynkach zagranicznych przychody przekraczające 108 mln zł. Spółka podpisała w tym roku trzy kontrakty na dostawę sprzętu do kopalń w Rosji, opiewają na kwotę 113 mln zł. – Wzmacniamy naszą pozycję na rynkach zagranicznych. Wielkie nadzieje wiążemy z Chinami, Rosją i Argentyną – podkreśla Józef Wolski, prezes Kopeksu.

Najlepszy eksporter i eksportowy produkt: TRW Polska

Koncern TRW jest globalnym producentem części i komponentów do samochodów. Prowadzi działalność w przeszło 20 krajach. Specjalizuje się w systemach bezpieczeństwa, rozwija nowoczesne technologie wspomagania kierowcy. Ma w Polsce kilka zakładów: w Czechowicach produkuje przekładnie kierownicze, w Pruszkowie stacyjki, w Gliwicach elementy układów hamulcowych.

Najlepszy i najdynamiczniejszy eksporter: Zakłady Lentex

Podstawowa działalność składa się z dwóch segmentów: produkcji włóknin (stosowanych m.in. w przemyśle motoryzacyjnym) oraz wykładzin, głównie mieszkaniowych. W 2014 r. spółka z Lublińca wypracowała 170 mln zł przychodów ze sprzedaży, z czego 53 proc. pochodziło z eksportu. Głównymi rynkami zbytu są USA (23 proc. udziału w eksporcie), Wielka Brytania i Niemcy (po 6 proc.).

Najdynamiczniejszy eksporter: TI Poland Bielsko-Biała

Część koncernu TI Automotive, specjalizująca się w produkcji m.in. przewodów, pomp i montażu plastikowych zbiorników paliwa. Posiada oddziały: Wapienica k. Bielska-Białej, Wyszków i Paczkowo k. Poznania. Zakład zajmuje się produkcją pomp i modułów paliwowych, wśród klientów są m.in. VW, Audi, Seat, BMW, Toyota, Peugeot, Mitsubishi, Nissan, Mercedes, Renault, Saab, Citroen.

Najdynamiczniejszy eksporter: Nicromet Bestwinka

Przedsiębiorstwo powstało w 1990 r. Specjalizuje się w produkcji odlewniczych stopów aluminium dla branży motoryzacyjnej. To największa tego typu firma w Polsce. Założycielem jest Edward Wyciślok, który w ciągu 25 lat przekształcił rodzinne przedsiębiorstwo w międzynarodową firmę obecną na wszystkich rynkach europejskich. Ma oddziały w Czechach i Szwajcarii.

Najlepszy debiut: Eko Export

Specjalizuje się w pozyskiwaniu i sprzedaży tzw. mikrosfery – to produkt powstający w czasie spalania pyłu węglowego w elektrowniach, mający zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu. Dzięki współpracy z dużymi koncernami z Europy i USA prawie wszystkie przychody spółki pochodzą z zagranicy. W 2014 r. eksport stanowił 91 proc. obrotów Eko Exportu.

Najlepszy debiut: Gekoplast

Producent płyt z tworzyw sztucznych, wykorzystywanych m.in. w opakowaniach. Szczególnie mocną pozycję ma wśród wytwórców płyt komórkowych z polipropylenu. W tym segmencie jest liderem w centralnej i wschodniej Europie – udział szacuje na 30 proc. W Europie zajmuje piąte miejsce w branży z 7,8-proc. udziałem. Oferta obejmuje również opakowania z tworzyw sztucznych. W 2014 r. wypracował 76,3 mln zł przychodów i 4,1 mln zł zysku.

Eksportowy produkt: Damel Dąbrowa Górnicza

Producent silników elektrycznych oraz maszyn i urządzeń elektrycznych remontuje maszyny elektryczne, zawsze związany był z górnictwem. W  grudniu 2003 r. fabryka została sprywatyzowana. Większościowym akcjonariuszem zostało konsorcjum utworzone przez przedsiębiorstwo Carboautomatyka w Tychach i fabrykę Stomil-Wolbrom.

Eksportowy produkt: Polontex Poraj

Od 1990 r. produkuje i sprzedaje firanki i tkaniny dekoracyjne, uznawany jest za jeden z największych prywatnych zakładów włókienniczych. Dysponuje własną dziewiarnią wytwarzającą firanki żakardowe, obrusy, serwety, bieżniki, ma wykończalnię i szwalnię. Posiada zaplecze laboratoryjne, które zapewnia stałą kontrolę nad bieżącą produkcją i jej zgodnością ze standardami jakościowymi, ekologicznymi i higienicznymi.

Eksportowy produkt: Famur

26 proc. przychodów pochodzi z rynków zagranicznych. Drugi co do wielkości krajowy producent maszyn i urządzeń dla sektora wydobywczego podpisał w 2014 r. kontrakty w Indonezji, Kazachstanie, Turcji i Rosji. Do perspektywicznych kierunków zalicza rynki wschodzące i właśnie tam planuje wzmocnić ekspansję. Skupia się przede wszystkim na Indonezji, Wietnamie, Indiach, Ameryce Południowej, Bałkanach, Turcji oraz Bliskim Wschodzie.

Osobowość eksportu: Andrzej Szteliga

Dr ekonomii, absolwent podyplomowych studiów dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego i studiów doskonalenia protokolarnego Międzynarodowej Akademii Dyplomatycznej w Paryżu. Odbył staże menedżerskie w izbach przemysłowo-handlowych i instytucjach międzynarodowej promocji w Anglii, Francji, Niemczech, Szwecji, we Włoszech oraz w World Trade Center w USA. Szef przedstawicielstwa woj. śląskiego wobec instytucji UE w Brukseli.

Osobowość eksportu: Jacek Dziedzic

Zbudował znaczącego gracza na rynku mikrosfer w Europie na bazie małej, rodzinnej firmy. Eko Export w 2009 r. zadebiutował na NewConnect, a rok później przeniósł się na główny parkiet. Firma sięgnęła też po fundusze unijne. Pełni funkcję prezesa od początku funkcjonowania spółki. Umiejętności menedżerskie łączy z wiedzą techniczną oraz osobistymi kontaktami wśród wschodnich dostawców spółki. Ukończył Politechnikę Łódzką.

Osobowość eksportu: Józef Wolski

Prezesem Kopeksu został w 2013 r. Od tamtej pory spółka konsekwentnie zmniejsza zadłużenie i szczyci się nowymi kontraktami na zagranicznych rynkach. Karierę zaczynał w 1974 r. jako kierownik planowania w kopalni Nowy Wirek w Rudzie Śląskiej. Od 1979 do 1983 r. był zastępcą dyrektora ds. ekonomicznych w kopalni Rozbark w Bytomiu, a przez kolejne sześć lat dyrektorem ekonomicznym PEW Północ.

Osobowość eksportu: Krzysztof Kaczmarczyk

Wzrost sprzedaży, w tym zwłaszcza eksportu, realizowany przez Gekoplast to w dużej mierze zasługa Kaczmarczyka. Od 2010 r. jest członkiem zarządu oraz dyrektorem ds. handlu. Stworzył strategię sprzedażową i eksportową. Dokonał zmian, które przyczyniły się do dynamicznego rozwoju przedsiębiorstwa, pozwalają utrzymywać wysoką jakość i pozyskiwać klientów. Duży nacisk położył na prace badawczo-rozwojowe. Z firmą Gekoplast jest związany od 2003 r.

Osobowość eksportu: Małgorzata Biełuńska

Germanistka, absolwentka Uniwersytetu Śląskiego. Zanim przyszła do Polonteksu, pracowała w kilku spółkach joint venture z kapitałem niemieckim. W dziale eksportu jest odpowiedzialna za kluczowych klientów na rynku niemieckim, m.in. sieci domów towarowych i producentów tekstyliów dla restauracji i hoteli. Bierze udział m.in. w targach Heimtextil we Frankfurcie nad Menem, angażuje się w przygotowanie nowych kolekcji tkanin dekoracyjnych.

Nasza kapituła

Tomasz Salomon zastępca dyrektora Departamentu Instrumentów Wsparcia w Ministerstwie Gospodarki

Grzegorz Lichocik prezes Zarządu Dachser w Polsce

Tomasz Zjawiony wiceprezes Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach

Kazimierz Karolczak członek Zarządu Województwa Śląskiego

Krzysztof Dudziński Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego

Radosław Knapczyk dyrektor Centrum Korporacyjnego Raiffeisen Polbank

Krzysztof Adam Kowalczyk

kierownik działu ekonomicznego „Rzeczpospolitej"

Nasz cykl regionalne orły eksportu

Relacje w „Rzeczpospolitej":

? Mazowsze – 16 stycznia

? Dolny Śląsk – 19 lutego

? Łódzkie – 6 marca

? Wielkopolska – 31 marca

? Kujawsko-Pomorskie – 15 kwietnia

? Podkarpackie – 30 kwietnia

? Zachodniopomorskie – 8 maja

– Formalności związane z eksportem na terenie Wspólnoty są znikome. To znacznie ułatwia ekspansję firm – podkreślała Małgorzata Biełuńska, specjalista ds. eksportu w firmie Polontex, laureatka tytułu Osobowość Eksportu przyznanego przez „Rzeczpospolitą".

– Chociaż rynek europejski jest dostępny, warto szukać możliwości wyjścia dalej w świat – zachęcała Małgorzata Biełuńska.

Pozostało 97% artykułu
Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli