To tzw. kryteria nominalne, których trwałość spełnienia jest uwarunkowana w dużym stopniu kształtem polityki makroekonomicznej oraz wysokim stopniem konwergencji realnej. Konwergencja realna, czyli zbieżność gospodarki kraju aspirującego do strefy euro z krajami już mającymi wspólną walutę, w przypadku Polski oznacza: wysoki stopień podobieństwa struktur gospodarczych między Polską a krajami strefy euro, dużą intensywność powiązań handlowych, a także wysoką synchronizację cykli koniunkturalnych.
Te uwarunkowania nie tylko decydują o trwałym spełnieniu kryteriów nominalnych, ale mogą także w dużym stopniu przełożyć się na bilans korzyści i kosztów członkostwa w strefie euro. Dlatego dokładne zbadanie stanu wyjściowego gospodarki polskiej może być pomocne w określeniu reform niezbędnych do odniesienia korzyści z członkostwa w strefie euro.
[srodtytul]Zasady oceny[/srodtytul]
Które organy europejskie i skąd wiedzą, że gospodarka danego kraju jest gotowa na przyjęcie wspólnej waluty? Oceniają to Komisja Europejska i Europejski Bank Centralny, stosując kilka głównych zasad.
Po pierwsze, kryteria interpretowane są w sposób rygorystyczny w celu zagwarantowania, że do strefy euro wejdą państwa, w których panujące warunki gospodarcze sprzyjają utrzymaniu stabilności cen i spójności gospodarczej całej strefy euro. Po drugie, kryteria muszą być spełnione jednocześnie. Poza tym zapisy traktatu wspólnotowego nie sugerują żadnej hierarchii. Po trzecie, muszą być one spełnione przy uwzględnieniu rzeczywistych danych. Po czwarte, powinny być stosowane w sposób konsekwentny, przejrzysty i prosty. Po piąte, co jest bardzo ważne, zgodność z kryteriami konwergencji musi mieć charakter trwały, a nie tymczasowy.