Kampania informacyjna pod hasłem „Bezpieczne pieniądze. Podaj dalej" ma na celu zapoznanie turystów i kibiców z wyglądem polskich banknotów, tak, aby uchronić ich przed oszustwami, związanymi z wymianą pieniędzy czy płatnościami. Marcin Kaszuba, dyrektor departamentu komunikacji i promocji NBP przypomniał, że o ile inwestorzy zagraniczni dobrze znają polską walutę, o tyle większość kibiców, którzy przyjadą do Polski na mistrzostwa piłki nożnej, będzie miała w rękach złote po raz pierwszy.
Z policyjnych statystyk wynika, że w 2009 r. (ostatnie dostępne dane) wszczęto 2,6 tys. postępowań karnych w sprawie fałszowania polskich pieniędzy i ponad 4,4 tys. w sprawie wpuszczenia fałszywych pieniędzy w obieg.
Mariusz Sokołowski, rzecznik komendanta głównego policji podkreślił, że najbezpieczniejszym sposobem płatności są transakcje bezgotówkowe. Przy wypłacie z bankomatu, należy natomiast zwracać uwagę na to, czy na urządzeniach nie ma podejrzanych nakładek, które przestępcy wykorzystują do skanowania kart. Liczba takich przestępstw rośnie. W 2011 r. zanotowano ich 1,3 tys. wobec 600 rok wcześniej.
W ramach kampanii materiały informacyjne w różnych językach (ulotki, broszury) będą rozdawane na przejściach granicznych, lotniskach, dworcach, środkach komunikacji publicznej i sieciach handlowych. Przygotowano też aplikację na urządzenia mobilne, dzięki której kibice będą mogli zapoznać się z wyglądem polskich banknotów i monet, ich zabezpieczeniami oraz wyglądem pieniędzy wycofanych z obiegu. Aplikacja umożliwi też sprawdzenie dziennych kursów walut NBP, tak, aby kibic nie przepłacał za pieniądze w kantorach.
agmk