Z wyników badania ujętych w najnowszym raporcie KPMG „Dojrzałość innowacyjna przedsiębiorstw w Polsce", wyłania się obraz polskiego biznesu znajdującego się w połowie drogi do innowacyjności, jednak stawiającego zdecydowane kroki naprzód. Firmy bardzo często podejmują działania innowacyjne, choć rzadko są one kompleksowe i mają strategiczny charakter. Co więcej, tylko część firm prowadzi działania w pełni efektywnie, uzyskując satysfakcjonujący zwrot z inwestycji. W efekcie jedynie kilkanaście procent firm to liderzy innowacji lub doświadczeni innowatorzy.
W stronę innowacji
Polski biznes intensywnie pracuje nad innowacjami. Aż 78 proc. średnich i dużych przedsiębiorstw w Polsce podjęło w ostatnich trzech latach prace nad rozwiązaniami o nowatorskim charakterze. Niezależnie od sektora, kluczowym obszarem działalności innowacyjnej są innowacje produktowo-usługowe, które w ostatnich trzech latach wdrożyło 58 proc. firm przemysłowych i 50 proc. handlowych i usługowych. W przemyśle istotne są innowacje procesowe, które podjęło 60 proc. przedsiębiorstw przemysłowych, a 48 proc. je wdrożyło. Sektor handlu i usług stawia natomiast na innowacje organizacyjne – 46 proc. firm z tego sektora podjęło prace z tym związane, a 42 proc. firm wdrożyło nowe rozwiązania, przy czym tylko 10 proc. to wdrożenia nowych rozwiązań w skali rynku. Dość rzadko podejmowane i wdrażane są natomiast nowatorskie formy marketingowe (odpowiednio 30 proc. i 25 proc.). W efekcie, choć firmy często oceniają siebie jako organizacje bardzo zaawansowane pod względem innowacyjności, wyniki przeprowadzonych badań wykazują, że tylko 17 proc. działających w Polsce średnich i dużych firm przemysłowych oraz 13 proc. firm handlowych i usługowych to doświadczeni innowatorzy lub liderzy innowacji.
Strategiczne cele
Zarządzający stosunkowo często dostrzegają strategiczny wymiar innowacyjności i związanych z nią przewag konkurencyjnych. Podejmowane działania rzadko są jednak kompleksowe, czyli takie, które obejmowałyby wszystkie kluczowe aspekty funkcjonowania przedsiębiorstwa. Bycie firmą innowacyjną jest strategicznym celem dla 47 proc. średnich i dużych przedsiębiorstw. Stosunkowo rzadko (w 20 proc. przypadków) jest to jednak cel o najwyższej randze. Cele, plany oraz sposób prowadzenia prac nad innowacjami rzadko są jednak ujęte w postaci formalnej strategii innowacyjności. W praktyce firmy najczęściej kładą większy nacisk na przejmowanie najlepszych praktyk z rynku (12 proc.) niż na wypracowywanie zupełnie nowych rozwiązań (6 proc.). Dominującym podejściem jest oparcie prac nad innowacjami na wewnętrznych zasobach przedsiębiorstwa, jednak przy współpracy z podmiotami zewnętrznymi.
- Większość dużych i średnich firm działających na polskim rynku podejmuje prace nad innowacjami i ich wdrożeniem, niestety często są to działania "punktowe" adresujące wybrane obszary funkcjonowania przedsiębiorstwa. Sam innowacyjny produkt często nie wystarczy, by osiągnąć sukces rynkowy. Niezbędne jest też transformacja całej organizacji. Muszą jej towarzyszyć nowatorskie rozwiązania we wszystkich obszarach działalności organizacji – mówi Jerzy Kalinowski, partner, szef grupy doradczej w zakresie strategii i operacji w Europie Środkowo-Wschodniej i KPMG w Polsce.
– Niestety większość przedsiębiorstw w Polsce nie ma jeszcze członka zarządu lub managera wysokiego szczebla odpowiedzialnego za transformację cyfrową organizacji - dodaje.