Barbara Hollender poleca nowości na DVD

W Krakowie trwa festiwal Mastercard Off Camera, a na płytach wydanych przez Kino Świat ukazał się właśnie jeden z tytułów, który walczy tam o nagrodę w Konkursie Filmów Polskich - „Fuga” Agnieszki Smoczyńskiej.

Aktualizacja: 27.04.2019 12:19 Publikacja: 27.04.2019 12:14

Barbara Hollender poleca nowości na DVD

Foto: materiały prasowe

Młoda polska reżyserka, której pdebiutanckie „Córki Dancingu” dostały nagrodę specjalną jury na festiwalu Sundance i zostały wydany w prestiżowej, amerykańskiej kolekcji Criterion, tym razem proponuje opowieść zainspirowaną telewizyjnym programem „Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie”. Tam scenarzystka filmu Gabriela Muskała zobaczyła materiał o kobiecie dotkniętej fugą dysocjacyjną: utratą pamięci połączoną z możliwością stworzenia przez mózg innej osobowości, całkowicie odmiennej od dotychczasowej.

 

 

Bohaterka „Fugi” nie wie, kim jest. Ocknęła się na peronie warszawskiego dworca, ale skąd się tam wzięła? Po dwóch latach żyje już  nowym życiem. Ma na imię Alicja, jednak podpisując dokumenty automatycznie kreśli literki „KS”. Po programie, w którym poszukuje się zaginionych i bliskich osób z amnezją, okaże się, że to nie przypadek. Naprawdę nazywa się Kinga Słowik. Pochodzi z małej miejscowości, ma męża i kilkuletniego synka. 

Alicja nie chce wracać do dawnego życia, jedzie do domu głównie po to, by wyrobić sobie dowód. Ale tam musi skonfrontować się z przeszłością. Określić swój stosunek do ludzi, których wyparła z pamięci: rodziców, męża, a przede wszystkim dziecka. Jak ma się zachować, skoro nie czuje żadnych więzów z nimi? I kim jest ona sama? Czy ma prawo do nowego „ja” i nowego życia? Czy może okazać się ważne to, co było? Jakie tajemnice kryje przeszłość? Dlaczego mózg młodej kobiety nagle wymyślił dla niej nowe ego? Przed czym ją bronił? 

„Fuga” jest filmem o szukaniu własnej tożsamości, o prawie do bycia sobą i granicach wolności. Ale też o relacjach z najbliższymi, tradycyjnych rodzinnych rolach, rozczarowaniu, załamaniu. A wreszcie o macierzyństwie: o miłości matki do dziecka i dziecka do matki.

Ale Smoczyńska i Muskała pokazują też traumę rodziny, mówią o skomplikowaniu życia. A siłą „Fugi” jest niepokój. Niejednoznaczność, która wyrywa widza ze zwyczajnego toku myślenia i osądzania. Reżyserka odważnie miesza szarobury realizm z kilkoma scenami wizyjnymi, świetne kreacje tworzą aktorzy, przede wszystkim sama Gabriela Muskała jako Kinga-Alicja i Łukasz Simlat jako jej mąż.

Bardzo ciekawy film, który trzeba oglądać w skupieniu.

Młoda polska reżyserka, której pdebiutanckie „Córki Dancingu” dostały nagrodę specjalną jury na festiwalu Sundance i zostały wydany w prestiżowej, amerykańskiej kolekcji Criterion, tym razem proponuje opowieść zainspirowaną telewizyjnym programem „Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie”. Tam scenarzystka filmu Gabriela Muskała zobaczyła materiał o kobiecie dotkniętej fugą dysocjacyjną: utratą pamięci połączoną z możliwością stworzenia przez mózg innej osobowości, całkowicie odmiennej od dotychczasowej.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Film
Cannes 2024: To oni wybiorą laureata Złotej Palmy
Film
Daria ze Śląska wystąpi na Gali Zamknięcia Mastercard OFF CAMERA 2024
Film
#Dzień 4 – Pora się rozruszać
Film
Prawda wyjdzie na jaw. Kryminały na Mastercard OFF CAMERA
Film
Media: Gerard Depardieu zatrzymany przez policję ws. napaści na tle seksualnym
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO