Blisko człowieka

Wczoraj zakończył się w warszawskiej Kinotece 6. Planete Doc Review. Najważniejszą nagrodę tego święta filmu dokumentalnego zdobył obraz szwajcarski „Odgłosy robaków – zapiski mumii”.

Publikacja: 18.05.2009 14:33

„Odgłosy robaków – zapiski mumii” to rekonstrukcja ostatnich dni życia samobójcy

„Odgłosy robaków – zapiski mumii” to rekonstrukcja ostatnich dni życia samobójcy

Foto: Planete Doc Review

Kino dokumentalne przeżywa renesans. Rośnie bowiem zain-teresowanie widzów tym, co autentyczne i przeżyte przez bohaterów, o których opowiada film. Dokumenty nagrodzone w tym roku charakteryzuje bardzo osobiste spojrzenie na odkrywaną tematykę.

[srodtytul]Życie po przemianie [/srodtytul]

Peter Liechti w uhonorowanym Nagrodą Millennium refleksyjnym dokumencie odważnie opowiedział o ostatecznej decyzji zerwania z życiem. Bohater “Odgłosów robaków – zapisków mumii” nie potrafi znaleźć w nim żadnego sensu. Świat odczuwa bardzo głęboko – lecz jako obcy i niezrozumiały. Nie może i nie chce dłużej godzić się na jego niesprawiedliwe reguły. Nie ma już siły się dostosowywać. To, co o nim wiemy, to kilka mało znaczących faktów. Reżyser opowiada o dążeniu do samobójstwa poprzez rekonstrukcję dziennika człowieka, który postanawia zagłodzić się na śmierć w lesie. Zapiski odnajduje przy zmumifikowanych zwłokach myśliwy.

To, co robi największe wrażenie w filmie Liechtiego, to siła, z jaką autor nie wahał się poruszyć niepopularnego przekonania, że kontynuacja życia pozbawionego znaczenia nie jest konieczna.

Polsko-niemiecki dokument Bartka Konopki – “Królik po berlińsku” – zdobył Nagrodę Magicznej Godziny przyznawaną filmom trwającym nie więcej niż 70 minut. Na przykładzie tych sympatycznych zwierząt (zamieszkujących niegdyś pas ziemi niczyjej przy murze berlińskim) reżyser zanalizował zjawisko nieprzystosowania się do życia “homo sovieticusa” w wolnym świecie.

[srodtytul]Mekka i Birma [/srodtytul]

Intrygujące skrzyżowanie kogoś na kształt autentycznego Lawrence’a z Arabii z fikcyjnym Zeligem zgotował nam Georg Misch w “Drodze do Mekki”, która zyskała Nagrodę Jury Ekumenicznego. Jej bohater urodził się na Ukrainie jako Leopold Weiss , przeszedł na islam w Jerozolimie i uczestniczył w powstawaniu Arabii Saudyjskiej, Pakistanu i ONZ.

Norwesko-szwedzko-duńsko-brytyjski “Birma VJ” Andersa Ostergaarda (Nagroda Amnesty International) powstał z materiałów filmowych przeszmuglowanych do Europy. Pokazują one protest mnichów w tym kraju rządzonym przez wojskową dyktaturę.

Zmiana stylu życia ma swoją cenę, ale może przynieść wiele dobrego. Przekonali się o tym członkowie rodziny Websterów w fińskim filmie “Recepta na klęskę” – Nagroda Zielonej Warszawy – którzy przestawili się na rewolucyjną egzystencję z w miarę najmniejszą ilością dwutlenku węgla. Życie bez samolotów, samochodów i ropy przyniosło nieoczekiwaną bliskość.

A Planete Doc Review dziesiątki znakomitych filmów.

Kino dokumentalne przeżywa renesans. Rośnie bowiem zain-teresowanie widzów tym, co autentyczne i przeżyte przez bohaterów, o których opowiada film. Dokumenty nagrodzone w tym roku charakteryzuje bardzo osobiste spojrzenie na odkrywaną tematykę.

[srodtytul]Życie po przemianie [/srodtytul]

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Film
Nie żyje Loretta Swit, major "Gorące Wargi" z serialu "M*A*S*H"
Materiał Promocyjny
BIO_REACTION 2025
Film
Cannes 2025: Złota Palma dla irańskiego dysydenta
Film
Krakowski Festiwal Filmowy będzie w tym roku pełen hitów
Film
Festiwal w Cannes i zaskakujące opowieści o rodzinie
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Patronat Rzeczpospolitej
Największe kino plenerowe w Polsce powraca!
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont