Krakowski Festiwal Filmowy będzie w tym roku pełen hitów

W niedzielę rozpoczyna się najstarsza impreza filmowa w Polsce – Krakowski Festiwal Filmowy. Zaprezentuje około 200 filmów. Tak wysokiego poziomu w konkursie dokumentalnym nie było od lat.

Publikacja: 22.05.2025 21:49

Plakat 65. Krakowskiego Festiwalu Filmowego

Krakowski Festiwal Filmowy

Plakat 65. Krakowskiego Festiwalu Filmowego

Foto: mat. pras.

To powód do satysfakcji dla Krzysztofa Gierata, szefa festiwalu od 25 lat, który zapowiedział, że obecna edycja Krakowskiego Festiwalu Filmowego jest dla niego ostatnią w zawodowej karierze.

Najważniejsze w historii tego najstarszego festiwalu w Polsce (istnieje od 1961 r.), stanowiące o jego wyjątkowości, były zawsze dokumenty. O udział ubiegało się w tym roku 970 takich filmów – najwięcej z Francji, Niemiec, Polski. Wybrano około 200. Będą prezentowane w czterech konkursach: trzech międzynarodowych (dokumentalny, krótkometrażowy i DocFilmMusic), w konkursie polskim oraz w licznych pokazach specjalnych.

O konkursowe laury, czyli Lajkoniki, ubiega się w konkursie polskim 41 filmów – fabuł, dokumentów i animacji.

W tym roku jest wiele dokumentów poruszających, wnikliwych, podejmujących istotne tematy, a do tego sprawnie zrealizowanych.

plakat KFF

plakat KFF

Foto: mat. pras. KFF

Siła insiderskich dokumentów na KFF

Jednym z nich jest wyróżnione już wcześniej na festiwalu w Salonikach „Dziecko z pyłu” Weroniki Mliczewskiej. Bohater filmu ma 55 lat, żyje w Wietnamie obarczony stygmatem potomka amerykańskiego żołnierza. Nie zna ojca, a w tamtejszej kulturze ojciec ma szczególne znaczenie – jego brak skutkuje wykluczeniem społecznym do tego stopnia, że Sang nie mógł nawet uczęszczać do szkoły. Teraz, będąc dojrzałym mężczyzną, już nie tylko mężem, ale i dziadkiem, dostaje szansę poznania biologicznego ojca dzięki specjalnemu amerykańskiemu programowi i testom DNA. Jak ta szansa wpływa na jego życie, jak je zmienia, pokazuje zrealizowany w Wietnamie i w USA film, który ogląda się jak pasjonujący psychologiczny seans o najważniejszych chwilach w życiu – uzyskiwania świadomości swego miejsca na Ziemi. Bohater pozwala kamerze podejść bardzo blisko, a autorka filmu rejestruje intymne sytuacje z wyczuciem i wrażliwością.

Ten dokument jest też jednym z tych (licznych w tym roku), które trafnie wpisują się w festiwal, którego podtytuł „Insider” ma skupiać uwagę widza na historiach konkretnych ludzi, dając jednak znacznie szerszą perspektywę.

Piękny, poetycki film stworzyła Anna Konik, który zrealizowała w Karaczi. „A Song of Humble Beauty” pokazuje rzemieślników kultywujących tradycyjne techniki wyrabiania tkanin i przedmiotów. W filmie nie pada ani jedno słowo, ale tamtejsza, spójna z obrazem muzyka dopełnia ten subtelnie, nieśpiesznie opowiadany rozdział pakistańskiej rzeczywistości.

Trzeba też wspomnieć o „Pieśni wieloryba” Michała Hytrosia (podczas festiwalu odbędzie się specjalny pokaz z udziałem bohatera). To wnikliwy obraz zmagań z chorobą Krzysztofa Globisza, który na nowo uczy się mówić, a jego motywacja jest tym silniejsza, że powraca do nauczania w szkole teatralnej i zawodu aktora. Autor filmu towarzyszy mu podczas tych prób.

kadr z filmu „Dziecko z pyłu”, reż. Weronika Mliczewska

„Dziecko z pyłu”, reż. Weronika Mliczewska

kadr z filmu „Dziecko z pyłu”, reż. Weronika Mliczewska

Foto: mat.pras.KFF

Ai Weiwei, Sergiej Łoźnica i Tamara Łempicka na Krakowskim Festiwalu Filmowym

W międzynarodowym konkursie filmów dokumentalnych o Złote i Srebrne Rogi ubiegać się będzie 15 najnowszych filmów z całego świata, a wśród nich m.in. „Wielki szef” Tomasza Wolskiego. To skonstruowany z archiwaliów, niepokojąco nieoczywisty portret

Leopolda Treppera, legendarnego agenta wywiadu wojskowego Związku Radzieckiego w czasie II wojny światowej, twórcy siatki wywiadowczej „Czerwona Orkiestra”.

O festiwalowe laury ubiegać się będzie też m.in. skłaniająca do refleksji 12-minutowa „Lekcja paleontologii”. Sergieja Łoźnicy (Smok Smoków – 2018), przedstawiająca grupę dzieci w czasie oprowadzania po kijowskim Muzeum Historii Naturalnej w Ukrainie w czerwcu 2023 r.

Miłym zaskoczeniem jest udział w konkursie dokumentów muzycznych ciekawego filmu „Ai Weiwei i Turandot” (reż. Maxim Derevianko) pokazującego słynnego chińskiego artystę i dysydenta debiutującego w roli reżysera opery w Teatro dell’Opera w Rzymie. Przerwane pandemią przygotowania do wystawienia „Turandot” Pucciniego nie osłabiły rewolucyjnej reinterpretacji klasycznego dzieła zaproponowanej przez Ai Weiweia.

W programie jest jest też pierwszy pełnometrażowy dokument o legendarnej malarce art déco, czyli „Prawdziwa historia Tamary Łempickiej: Sztuka przetrwania” (reż. Julie Rubio).

W tym roku „Fokus na Irlandię” i siedem dokumentów z tego kraju.

Krakowski Barbakan w nowej roli

Po raz pierwszy Krakowski Festiwal Filmowy pojawi się w Barbakanie, pełniąc rolę klubu festiwalowego. Odbędą się tam m.in. rozmowy z aktorami, a wieczorami koncerty. Wystąpią m.in. Motion Trio, Hania Derej Trio, Ibrahim Trio, Stanisław Słowiński Trio, Kroke.

Krakowski Festiwal Filmowy ma prawo kwalifikować do Oscara w kategoriach krótkometrażowych (fabuła, animacja, dokument) oraz pełnometrażowego filmu dokumentalnego, a także rekomenduje do Europejskiej Nagrody Filmowej w tych samych kategoriach. 65. Festiwal odbędzie się w kinach od 25 maja do 1 czerwca oraz online na KFF VOD od 30 maja do 15 czerwca.

Obiecujący tydzień.

To powód do satysfakcji dla Krzysztofa Gierata, szefa festiwalu od 25 lat, który zapowiedział, że obecna edycja Krakowskiego Festiwalu Filmowego jest dla niego ostatnią w zawodowej karierze.

Najważniejsze w historii tego najstarszego festiwalu w Polsce (istnieje od 1961 r.), stanowiące o jego wyjątkowości, były zawsze dokumenty. O udział ubiegało się w tym roku 970 takich filmów – najwięcej z Francji, Niemiec, Polski. Wybrano około 200. Będą prezentowane w czterech konkursach: trzech międzynarodowych (dokumentalny, krótkometrażowy i DocFilmMusic), w konkursie polskim oraz w licznych pokazach specjalnych.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Film
Festiwal w Cannes i zaskakujące opowieści o rodzinie
Patronat Rzeczpospolitej
Największe kino plenerowe w Polsce powraca!
Film
Festiwal w Cannes 2025. Amerykanin Wes Anderson wciąż jest jak duże dziecko
Film
Kontrowersyjny Julian Assange bohaterem dokumentu nagrodzonego w Cannes
Film
Cannes'25: Czy koniec świata już trwa?