„Do piątku, Robinsonie”. Hołd dla gigantów Nowej Fali

„Do piątku, Robinsonie”, dokument Iranki Mitry Farahani, otrzymał Grand Prix na Nowych Horyzontach. Do obejrzenia online.

Publikacja: 01.08.2022 03:00

„Do piątku, Robinsonie”. Na zdjęciu Ebrahim Golestan.

„Do piątku, Robinsonie”. Na zdjęciu Ebrahim Golestan.

Foto: Ecran noir productions/mat.pras.

W konkursie głównym wrocławskich Nowych Horyzontów zwyciężył film „Do piątku, Robinsonie” pochodzącej z Iranu Mitry Farahani. To dokumentalny esej, którego bohaterami są dwaj wielcy twórcy XX wieku: kończący właśnie sto lat reżyser i pisarz irański Ebrahim Golestan oraz 91-letni mistrz kina francuskiego Jean-Luc Godard. Ci dwaj twórcy Nowej Fali nigdy się nie spotkali.

Mitra Farahani zaaranżowała ich rozmowę. Przez 29 tygodni prowadzili ze sobą korespondencję, w której mieszkająca w Europie Iranka odegrała rolę posłańca. Nakreśliła na ekranie portrety intelektualistów mierzących się ze śmiercią i słabością ciała, wciąż jednak przenikliwie obserwujących świat.

Czytaj więcej

„Stracone złudzenia”. Poeta w dziennikarskim wirze świata

Wyróżnienie jury przyznało filmowi „Afterward” Danego Komljena. Laureatem nagrody publiczności został Péter Kerekes, autor „107 matek”.

Laureatką stypendium dla autorki filmu prezentowanego w sekcji Shortlista została Kinga Pudełek, reżyserka „Grubego melona”. Nagrodę im. Zuzanny Jagody Kolskiej dla najmłodszego twórcy otrzymał Piotr Michalski, współautor „Sperm Obsession”.

Jury tworzyli: Agata Buzek, Michel Franco, Radu Jude, Nadav Lapid i Sandra Wollner. Nagrodzone filmy będzie można oglądać w internetowej odsłonie festiwalu do 7 sierpnia (www.nowehoryzonty.pl).

Film
Już dzisiaj poznamy laureatów SCRIPT PRO! | 6 dzień 18.Mastercard OFF CAMERA
Film
Pokaz specjalny "Zemsty" już dzisiaj! | 5 dzień 18. Mastercard OFF CAMERA
Film
Majówka z gwiazdami kina, książki i muzyki w Cieszynie, czyli Kino na Granicy
Film
Startujemy z Mastercard Special Screening | 4 dzień 18. Mastercard OFF CAMERA
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Film
Czy Oscary trafią do sztucznej inteligencji?