[ul][li] Załóżmy, że pokonałeś już te trudności, zebrałeś wiedzę, masz kapitalny pomysł, a nawet pierwszą wersję scenariusza. To doskonały... punkt wyjścia. Możesz nad nim pracować na wiele sposobów: samodzielnie (nie polecamy), ze współscenarzystą lub podczas różnych kursów i warsztatów (wracamy do punktu II). [/li][/ul]– Dobry scenariusz to połowa sukcesu – stwierdza Sławomir Fabicki. – W Polsce wchodzi się na plan z drugą – trzecią wersją tekstu, a to zdecydowanie zbyt wcześnie. Na Zachodzie czy chociażby w Rosji jest to wersja dziesiąta, a nawet 15. Oczywiście dobry scenariusz nie gwarantuje jeszcze, że nakręcisz dobry film. Bardzo ważna jest twoja reżyserska robota: inscenizacja, gra aktorów, zdjęcia, klimat, scenografia, kostiumy, dźwięk, muzyka… Pewnik jest tylko jeden: nigdy nie powstał dobry film zrealizowany na bazie złego scenariusza – radzi Fabicki.
Koniecznie znajdź sobie opiekuna artystycznego, który pomoże ci rozwijać projekt. Może to być twój wykładowca ze szkoły albo ceniony przez ciebie filmowiec. Jak do niego dotrzeć? Spróbuj przez producenta jego ostatniego filmu albo osobiście: pojedź na festiwal, na którym kandydat na opiekuna jest gościem, i w dogodnym momencie poproś o chwilę rozmowy. Promotor projektu jest ważny jeszcze z innego powodu: bez jego listu intencyjnego nie masz szans dostać stypendium dla scenarzystów od PISF.
Składając wniosek o stypendium dla scenarzystów do PISF, przeczytaj go bardzo dokładnie, przygotuj potrzebne załączniki. Masz wątpliwości? Dzwoń do instytutu i pytaj. Jeśli zgłosisz się ze swoimi wątpliwościami odpowiednio wcześnie, będzie czas na korekty, nie licz jednak na pomoc dwie godziny przed ostatecznym terminem składania wniosków. To nie studia, nie ma już taryfy ulgowej.
Nawet jeśli masz świetny pomysł, który się wszystkim podoba, pracuj nad czymś jeszcze. Jeśli z jednym projektem ci się nie powiedzie, masz inne.
– Czego ważnego nie wiedziałam jako debiutująca reżyserka, a co wiem dziś? Że powstanie każdego projektu od samego zarania do finału jest bardzo czasochłonne, dlatego najlepiej rozwijać kilka rzeczy – mówi Anna Jadowska, reżyserka.
Szlifowałeś tekst kilka miesięcy. Jesteś pewien, że masz już rewelacyjny scenariusz. Świetnie, teraz przekonaj do tego innych. Opowiadaj go wszystkim, którzy chcą słuchać. Jeśli mają uwagi lub pytania, wysłuchaj ich uważnie i przemyśl. Nie traktuj ich jako bezzasadnej krytyki i zamachu na twoje arcydzieło. Może faktycznie twój drugi punkt zwrotny jest źle osadzony, a motywacja bohatera niejasna?
– Szkoda, że tak niewielu młodych twórców daje swoje scenariusze do czytania, a jeśli dają, to każdy głos krytyczny czy pytanie o strukturę odbierają jako atak na siebie. To jest etap, kiedy można dużo jeszcze zmienić, rozwinąć, dopracować. W trakcie zdjęć lub w montażowni można się już tylko frustrować, że czegoś się nie doszlifowało – dodaje Joanna Kos-Krauze.
Jeśli potrzebujesz pomocy przy poprawianiu scenariusza, zapisz się na kolejny kurs lub skorzystaj z pomocy script doctora. Gdzie go szukać? Pytaj starszych kolegów lub wykładowców. Zadzwoń do PISF lub SFP. Nie czekaj, aż ktoś cię odkryje i pomoże ci z własnej inicjatywy. Bądź aktywny.
Co zrobić z gotowym scenariuszem i jak przygotować się do rozmowy z producentem, przeczytacie w część II „Poradnika” w lipcowym numerze miesięcznika „Film” – już od 26 czerwca w sprzedaży!
[i]Ola Salwa, „Przekrój”[/i]
[b](Przedruk I części z „Filmu” 6/2009)[/b]
Dziękujemy redaktorowi naczelnemu „Filmu” panu Jackowi Rakowieckiemu oraz autorce tekstu pani Oli Salwie za zgodę na przedruk artykułu.
[ramka][b]Przydatne adresy[/b]
Znajdziesz tu informacje o bieżących produkcjach, a także konkursach, festiwalach, przeglądach filmowych i warsztatach. Przeglądaj je przynajmniej raz na tydzień. [link=http://www.bazafilmowa.pl]www.bazafilmowa.pl[/link] | [link=http://www.pisf.pl]www.pisf.pl[/link] > zakładka Pierwsze Ujęcie | [link=http://www.studiomunka.pl]www.studiomunka.pl[/link] | [link=http://www.mediadeskpoland.eu]www.mediadeskpoland.eu[/link] | [link=http://www.audiowizualni.pl]www.audiowizualni.pl[/link] > na tej stronie znajdziesz też informację o regionalnych funduszach filmowych, które mogą cię zainteresować, jeśli zamierzasz zostać też producentem.[/ramka]