Ucieczka z kina "Wolność"
to podszyta absurdem, nawiązująca do
Mistrza i Małgorzaty
Bułhakowa i
Purpurowej róży z Kairu
Aktualizacja: 12.06.2012 10:18 Publikacja: 12.06.2012 10:18
Janusz Gajos w filmie Ucieczka z kina "Wolność"
Foto: SFP
Ucieczka z kina "Wolność"
to podszyta absurdem, nawiązująca do
Mistrza i Małgorzaty
Bułhakowa i
Purpurowej róży z Kairu
Allena metaforyczna opowieść o końcu opresyjnego ustroju. Jest portretem cenzora, który dojrzewa do zmiany, po tym gdy próbuje opanować „bunt materii" - postacie wyświetlanej w kinie Wolność
Jutrzenki
porzuciły swoje role i nawiązały kontakt z widzami.
Na film wpłynęła historia, jego scenariusz zatrzymał na dwa lata prawdziwy cenzor. Interwencja urzędnika z budynku przy ul. Mysiej sprawiła, że Ucieczka z kina „Wolność" (1990) stała się filmową parabolą transformacji ustrojowej.
Dwudziestokilkuletnie doświadczenie sprawia, że dzisiaj odbieramy ten film inaczej, niż w latach dziewięćdziesiątych, ale nadal jego przesłanie jest bardzo silne. Niby mamy wolność, ale ciągle zniewala nas małostkowość, chciwość, głupota. Film jest majstersztykiem reżysera Wojciecha Marczewskiego, znakomitych aktorów (m.in. Janusz Gajos – cenzor Rabkiewicz, Teresa Marczewska – Małgorzata, Zbigniew Zamachowski – asystent cenzora, Piotr Fronczewski – sekretarz KW, "Władysław Kowalski - Tadeusz, aktor grający profesora, ojca Małgorzaty w filmie "Jutrzenka") i całej ekipy, jednoczącej prawdziwych mistrzów kina.
Głównego bohatera zagrał znakomicie Janusz Gajos, otrzymał nagrodę za główną rolę męską na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 90', a film zdobył m.in. Złote Lwy i Złotą Kaczkę '90.
Wojciech Marczewski, choć współtworzył w latach 70. Kino Moralnego Niepokoju, dystansował się wobec nurtu: „Podział na my i oni wydawał mi się ogromnym uproszczeniem. W moich filmach celowo podkreślam, że moi bohaterowie – to ja, że cenzor to również ja, że tak naprawdę cenzorów w Polsce jest 40 mln, a nie 532. Do jakiego stopnia się obroniliśmy, do jakiego stopnia byliśmy skuteczni? Nie wystarczy tropienie i niszczenie systemu".
Film wyświetlany będzie w najbliższych dniach w warszawskim kinie Kultura i łódzkim Polonia, o godz. 17.00.
Rekonstrukcja Ucieczki z kina „Wolność" jest dziełem The Chimney Pot, rekonstrukcją dźwięku zajmowała się firma Joanna Napieralska i Iga Stankiewicz.
Projekt KinoRP to przedsięwzięcie zainicjowane w roku 2008 przez firmę KPD i koordynowane przez Cyfrowe Repozytorium Filmowe, którego partnerami są obecnie: Studio Filmowe KADR, Studio Filmowe TOR, Studio Filmowe ZEBRA, The Chimney Pot, Yakumama Film, Studio Filmowe TPS, Sound Place i Studio Company.
Dotychczas w Kulturze, kinie należącym do Stowarzyszenia Filmowców Polskich, odbyły się kinowe premiery rekonstrukcji cyfrowych następujących filmów:
- Życie rodzinne Krzysztofa Zanussiego
- Miś Stanisława Barei
- Nikt nie woła Kazimierza Kutza
- Nie lubię poniedziałku Tadeusza Chmielewskiego
- Giuseppe w Warszawie Stanisława Lenartowicza
- Barwy ochronne Krzysztofa Zanussiego
- Mniejsze niebo Janusza Morgensterna
- Eroica Andrzeja Munka
- Zaklęte rewiry Janusza Majewskiego
- Niewinni czarodzieje Andrzeja Wajdy
- Jowita Janusza Morgensterna
- Constans Krzysztofa Zanussiego
- Rękopis znaleziony w Saragossie Wojciecha Jerzego Hasa
- Salto Tadeusza Konwickiego
- Ostatni dzień lata Tadeusza Konwickiego, Jan Laskowski
- Vabank i Vabank II czyli riposta Juliusza Machulskiego
- Zaduszki Tadeusza Konwickiego - Wesele Andrzeja Wajdy
- Trzeba zabić tę miłość Janusza Morgensterna
- Do widzenia, do jutra... Janusza Morgensterna
© Licencja na publikację
© ℗ Wszystkie prawa zastrzeżone
Źródło: materiały prasowe
Ucieczka z kina "Wolność"
to podszyta absurdem, nawiązująca do
Na festiwalu Millenium Docs Against Gravity odbywa się premiera dokumentu Michała Bielawskiego „Pasażer Andrzej...
Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny (FINA) zaprasza na nowy cykl „Filmowa Odrzania. »Ziemie Odzyskane« n...
Wśród produkcji filmowych o małym i średnim budżecie największe zyski przynoszą ostatnio horrory. Numerem 1 jes...
9 maja rozpoczyna się w Warszawie i sześciu innych miastach 22. Millennium Docs Against Gravity (MDAG), najwięks...
W trakcie Gali Zamknięcia Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA w dniu 3 maja 2025...
W debacie o rynku pracy nie można zapominać o człowieku. Ideałem dla większości pozostaje umowa o pracę, ale technologie i potrzeba elastyczności oferują nowe rozwiązania.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas