Kobiety nie mogą realizować marzeń

Po sukcesie w Cannes „Niewidoczne życie sióstr Gusmao" to brazylijski kandydat do Oscara. U nas już w kinach.

Aktualizacja: 14.11.2019 21:13 Publikacja: 14.11.2019 18:35

Kobiety nie mogą realizować marzeń

Foto: Materiały Prasowe

Reżyser Kaim Ainouz cofa się do lat 50. XX wieku. Portretuje dwie siostry, piękne młode dziewczyny, które łączy niezwykła więź i pragnienia w ich kraju będące dla kobiet jedynie mrzonką.

Euridice chce zostać pianistką, studiować w Wiedniu. Ma talent i wrażliwość. Guida marzy o miłości – zmysłowej, szalonej. Ucieknie z domu z greckim marynarzem. Ale poryw namiętności okaże się błędem. Wróci do rodzinnego domu w ciąży, która dla ojca oznacza hańbę. Nie obroni jej matka. Ojciec wciśnie garść banknotów oraz poinformuje, że Euridice jest w Wiedniu. Odtąd Guida będzie pisać do siostry listy i wysyłać je do rodziców z nadzieją, że prześlą je Euridice do Europy.

Ten film pokazuje świat, w którym nie ma miejsca na marzenia kobiet. Guida nie przeżyje pięknej miłości, Euridice nie zostanie pianistką. Je j los to ślub z przeciętniakiem, kolejne ciąże i tęsknota za muzyką, za siostrą, która była jej najbliższa.

Ainouz naszkicował portret dwóch kobiet, które choć oddalone o kilka przecznic Rio de Janeiro, nigdy już się nie spotkały. Euridice żyła w przekonaniu, że Guida robi karierę w Europie. Guida uznała, że Euridice zniknęła z mężczyzną. Listy do siostry przez lata pisane przez Guidę nie trafiły do adresatki.

Życie kobiet jakoś się ułożyło. Anouiz pięknie szkicuje relację Guidy ze starą prostytutką, która przygarnia dziewczynę z synkiem pod swój dach. Reżyser skacze w czasie, aż na ekranie pojawia się otoczona wnukami Euridice-staruszka z siwymi włosami i początkami demencji.

To film pełen wrażliwości. Już wcześniej w „Madame Sata" i „Futuro Beach" ten reżyser udowodnił, że potrafi opowiadać intymne historie. A jednocześnie poprzez zachowania i losy swoich bohaterów pokazuje brazylijskie społeczeństwo z jego patriarchalną strukturą, instrumentalnym traktowaniem kobiet, kodeksem moralnym, w którym źle pojmowany „honor" rodziny jest ważniejszy niż jej solidarność.

Jest tu również siła kobiet walczących o resztki złudzeń. Euridice na chwilę rozkwitnie, gdy po latach, w czasie przesłuchania do konserwatorium, zagra etiudę Chopina. Tylko co z tego?

Ciekawe kreacje tworzą Carol Duarte i Julia Stockler, a w ostatnich scenach, jako stara Euridice, pojawia się legenda brazylijskiego kina, bohaterka „Dworca nadziei" 90-letnia Fernanda Montenegro. I jest promyk nadziei, bo rozdzielone przez życie siostry nigdy o sobie nie zapomniały.

Reżyser Kaim Ainouz cofa się do lat 50. XX wieku. Portretuje dwie siostry, piękne młode dziewczyny, które łączy niezwykła więź i pragnienia w ich kraju będące dla kobiet jedynie mrzonką.

Euridice chce zostać pianistką, studiować w Wiedniu. Ma talent i wrażliwość. Guida marzy o miłości – zmysłowej, szalonej. Ucieknie z domu z greckim marynarzem. Ale poryw namiętności okaże się błędem. Wróci do rodzinnego domu w ciąży, która dla ojca oznacza hańbę. Nie obroni jej matka. Ojciec wciśnie garść banknotów oraz poinformuje, że Euridice jest w Wiedniu. Odtąd Guida będzie pisać do siostry listy i wysyłać je do rodziców z nadzieją, że prześlą je Euridice do Europy.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Film
Histeria - czyli historia wibratora
Film
#Dzień 6 i zapowiedź #DNIA 7 – w stronę maja, w stronę słońca
Film
Relacja z gali rozdania nagród SCRIPT PRO 2024. Znamy wszystkich zwycięzców!
Film
Zwycięzcy konkursu scenariuszowego SCRIPT PRO 2024
Film
Złoty filmowy interes. Skromne filmy, które zarobiły dużo pieniędzy
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił