Dotychczas naprawdę wielu polskich przedsiębiorców zdecydowało się na rejestrowanie luksusowych pojazdów w Czechach korzystając z atrakcyjniejszych warunków podatkowych, które oferował nasz południowy sąsiad do końca 2023 r.
Czeskie przepisy podatkowe w tamtym okresie umożliwiały firmom znaczne korzyści finansowe. Dwie główne korzyści to:
1 - Firma mogła obniżyć swój podatek dochodowy wliczając pełną wartość zakupu luksusowego samochodu jako koszt firmowy np. auto o wartości 7 mln zł stanowiło koszt uzyskania przychodu.
2 - Zwrot pełnej kwoty podatku VAT. W Czechach stawka VAT wynosi 21 proc., co oznaczało, że firmy mogły żądać zwrotu pełnej kwoty VAT od zakupionych pojazdów. Przykładowo, jeśli luksusowy samochód kosztował 1 mln zł, firma mogła uzyskać zwrot podatku VAT w wysokości 210 000 zł.
Dla polskich przedsiębiorców takie rozwiązania stanowiły istotną oszczędność. Nic więc dziwnego, że rejestracja samochodów w Czechach stała się popularną praktyką.
Zmiana systemu podatkowego
Jednak od 1 stycznia 2024 r. roku czeski system podatkowy przeszedł znaczące zmiany. Dwie najważniejsze z nich to: 1 - ograniczenie kosztów uzyskania przychodu dla samochodów firmowych oraz 2 - ograniczenie możliwości odzyskania podatku VAT.
Ograniczenie kosztów uzyskania przychodu dla samochodów firmowych oznacza, że od 1 stycznia 2024 roku czeski system podatkowy pozwala na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu samochodu firmowego tylko do wartości 2 milionów koron czeskich (CZK), co odpowiada około 336 tysiącom złotych. Oznacza to, że firmy mogą odliczyć tylko tę wartość od podatku dochodowego. Samochody o wartości wyższej niż ten próg nie są w pełni kwalifikowane jako koszty firmowe.
Czytaj więcej:
Również zwrot podatku VAT jest ograniczony do wartości 2 milionów koron. Oznacza to, że firmy mogą odzyskać podatek VAT tylko od tej wartości. Przykładowo, jeśli samochód kosztuje 336 tysięcy zł, zwrot podatku VAT wyniesie około 70 560 zł (21 proc. z 336 tys.). W przypadku samochodów droższych, podatek VAT od nadwyżki nie jest zwracany.
Rozliczenie pełnej wartości auta - kiedy jest możliwe?
Leasing operacyjny to klucz do rozliczenia pełnej wartości samochodu. Leasing operacyjny jest popularnym modelem finansowania samochodów, zwłaszcza dla firm. Różni się on od leasingu finansowego tym, że po zakończeniu okresu umowy samochód nie staje się automatycznie własnością firmy, lecz pozostaje własnością firmy leasingowej. Dzięki temu firma może skorzystać z samochodu przez określony czas, a następnie go zwrócić lub wybrać inny model. To właśnie leasing operacyjny pozwala na rozliczenie pełnej wartości samochodu jako kosztu uzyskania przychodu.
W przypadku leasingu operacyjnego, cała wartość rat leasingowych, włączając w to zarówno część kapitałową, jak i odsetkową, jest zaliczana jako koszt uzyskania przychodu. Oznacza to, że przedsiębiorca może odliczyć pełną wartość samochodu od swoich podatków, co prowadzi do znaczących oszczędności podatkowych. Dodatkowo, w leasingu operacyjnym firma nie musi dokonywać amortyzacji samochodu, co upraszcza rozliczenia księgowe i podatkowe.
Czytaj więcej:
Istnieje jeden sposób, w którym możemy rozliczyć w 100 proc. pełną kwotę wartości samochodu. W momencie kiedy bierzemy auto w leasing operacyjny wówczas cała kwota zaliczana jest jako koszt uzyskania przychodu. W tym modelu rozliczamy się “po staremu”.
Co z akcyzą od aut?
Mimo modyfikacji podatkowych Czesi nadal pozostają w jednej kluczowej kwestii bardziej korzystni dla właścicieli samochodów w porównaniu z Polską. A mianowicie nie mają podatku akcyzowego na samochody. Dla polskich przedsiębiorców i konsumentów, którzy szukają sposobów na obniżenie kosztów związanych z zakupem samochod brak akcyzy w Czechach stanowi ważną przewagę i może być czynnikiem wpływającym na decyzje biznesowe.
Czytaj więcej:
Akcyza jest jednym z rodzajów podatku, który w Polsce znacząco zwiększa koszty zakupu samochodów, zwłaszcza tych o dużej pojemności silnika. W Polsce, jeśli silnik samochodu ma pojemność powyżej 2 litrów, stawka akcyzy wynosi aż 18,6 proc. A to oznacza, że zakup drogiego samochodu z dużym silnikiem w Polsce jest obciążony znacznym dodatkowym kosztem, który nie istnieje w Czechach.
Zwrot akcyzy – kiedy jest możliwy?
Czeska firma, która zakupi samochód w Polsce może ubiegać się o zwrot zapłaconej akcyzy od polskiego urzędu skarbowego. Co ważne, doświadczenie pokazuje, że polski fiskus nie sprawia większych problemów przy rozliczaniu z zagranicznymi podmiotami.
Zwrot akcyzy w przypadku zakupu samochodu w Polsce przez czeską firmę jest możliwy w sytuacji, gdy samochód zostaje wywieziony z Polski do Czech i zarejestrowany na czeskich tablicach rejestracyjnych. Oznacza to, że podmiot zagraniczny, który zapłacił polską akcyzę może zażądać zwrotu tej daniny, pod warunkiem że samochód nie będzie już eksploatowany w Polsce.
Czytaj więcej:
Podsumowując, mimo zmian w czeskim prawie podatkowym od początku 2024 roku, które ograniczyły niektóre korzyści dla firm rejestrujących samochody, brak podatku akcyzowego pozostaje w dalszym ciągu jednym z czynników przyciągających polskie firmy np. te handlujące autami.
Autorka jest specjalistką wprowadzania firm na czeski rynek, właścicielką firmy doradczo-usługowej w Czechach – DvaKraje.pl