Marszałek da pieniądze na tory

Najwięcej środków na modernizację linii kolejowych w województwie znalazł marszałek

Publikacja: 11.12.2007 15:47

Do 2013 roku władze Podkarpacia chcą rozpocząć budowę zintegrowanego systemu transportu, czyli połączyć transport drogowy, kolejowy i miejski. W pierwszej kolejności ma to dotyczyć Rzeszowa, z czasem do systemu będą się włączać pozostałe miasta. W planach jest m.in. wybudowanie parkingów przy stacjach kolejowych w systemie „Parkuj i jedź”.

Jak czytamy w regionalnym programie operacyjnym dla województwa, układ i długość torów w regionie są wystarczające, ale ich jakość pozostawia wiele do życzenia. Z 975 km torów modernizacji wymaga 365 km.

Plany regionalnego oddziału PKP Polskie Linie Kolejowe, spółki odpowiedzialnej za remont i modernizację torów w Polsce, nie zostały na razie sprecyzowane. Budżet musi zatwierdzić centrala firmy; nastąpi to prawdopodobnie na początku przyszłego roku.

Od ubiegłego roku trwa modernizacja torów między Warszawą a Rzeszowem na odcinku Ocice – Rzeszów. W 2006 roku PKP Polskie Linie Kolejowe wydały na ten cel 10 mln zł, w tym roku kolejne 52 mln zł. W sumie nawierzchnia została wymieniona na ok. 30-km odcinku. W przyszłym roku na dalsze prace zarezerwowano w budżecie państwa 67 mln zł.

– Całe tory od Ocic do Rzeszowa będą przejezdne po zakończeniu inwestycji w 2008 roku – mówi Dorota Szlacha, rzecznik rzeszowskiego oddziału PKP PLK.

W rządowym programie „Infrastruktura i środowisko” PLK mają zarezerwowane ok. 900 mln euro unijnych dotacji na modernizację torów z Rzeszowa do granicy państwa w Medyce. Chodzi o to, by pociągi mogły się poruszać z prędkości 160 km na godzinę.

Kolejne 48,6 mln euro w swoim budżecie zarezerwował marszałek. To on zadecyduje, jakie inwestycje będą z tych pieniędzy finansowane. – Mamy ok. 600 km regionalnych linii kolejowych i chcielibyśmy w nie zainwestować – mówi Bogdan Rzońca, wicemarszałek województwa podkarpackiego.

W planach włodarzy regionu jest m.in. modernizacja torów z Rzeszowa przez Jasło i Krosno do Zagórza i dalej do Łukowa w kierunku Słowacji oraz do Krościenka w stronę Ukrainy. – Na razie pociągi mogą się po tych torach poruszać z prędkością 30 – 40 km na godzinę, a po remoncie będą pokonywać tę trasę z prędkością 100 km na godzinę – wyjaśnia marszałek Rzońca.

Część z 48,6 mln euro władze Podkarpacia chcą też wydać na połączenie kolejowe lotniska w Jasionce z Rzeszowem. Będzie to trasa ok. 5 km. Właśnie trwają prace nad studium wykonalności.

Do 2013 roku władze Podkarpacia chcą rozpocząć budowę zintegrowanego systemu transportu, czyli połączyć transport drogowy, kolejowy i miejski. W pierwszej kolejności ma to dotyczyć Rzeszowa, z czasem do systemu będą się włączać pozostałe miasta. W planach jest m.in. wybudowanie parkingów przy stacjach kolejowych w systemie „Parkuj i jedź”.

Jak czytamy w regionalnym programie operacyjnym dla województwa, układ i długość torów w regionie są wystarczające, ale ich jakość pozostawia wiele do życzenia. Z 975 km torów modernizacji wymaga 365 km.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy