Premia za wieloletnią lojalność

Niewiele firm nagradza pracowników za staż pracy. Postrzegane jako zaszłość z PRL nagrody jubileuszowe przetrwały w budżetówce i w części sprywatyzowanych zakładów, choć wcale nie są rzadkością na Zachodzie

Publikacja: 26.03.2008 04:40

Premia za wieloletnią lojalność

Foto: Rzeczpospolita

Koperta i dyplom z podziękowaniem od prezesa, wyjazd na weekend, zegarek albo odtwarzacz DVD – to typowe na zachodzie Europy upominki dla pracowników, którzy przepracowali dłuższy czas w jednej firmie. Zwykle mają raczej symboliczny charakter. Za to coraz częściej są przyznawane już po przepracowaniu pięciu, a nie jak dawniej 15 czy 20 lat, wynika z informacji brytyjskiej firmy Cottrills, która zaopatruje ponad 550 firm na Wyspach Brytyjskich w systemy premiowania pracowników.

W Polsce nagrody jubileuszowe kojarzone zwykle z czasami PRL są dziś rzadkością. Przysługują nadal pracownikom sfery budżetowej. Poza nią zachowały się zwykle w dużych, państwowych kiedyś przedsiębiorstwach, gdzie zasady dotyczące nagród jubileuszowych regulują tam układy zbiorowe pracy. Pracodawcy rzadko się nimi chwalą, a doradcy personalni niezbyt je cenią.

– Nie rekomendowalibyśmy tych nagród żadnej firmie. Nie dają one specjalnych efektów motywacyjnych. Najlepsi chcą być nagradzani za efekty pracy. Te nagrody to pozostałość w spółkach, gdzie są silne związki zawodowe – mówi Barbara Giemza z firmy doradczej Hay Group, która specjalizuje się w badaniach płacowych.

Jak ocenia Krzysztof Kosy, psycholog biznesu z Uniwersytetu Warszawskiego, po 1989 r. nagrody jubileuszowe były elementem wynagrodzeń, którego polskie firmy starały się pozbyć. Nawet teraz, gdy ciężko o pracowników, trudno je uznać za dobre narzędzie na wzmocnienie lojalności pracowników. Inaczej jest w USA, gdzie są elementem amerykańskiej kultury doceniania ludzi.

– W naszej firmie obowiązuje system nagród jubileuszowych stosowany w HP na całym świecie – podkreśla Ewa Lis, rzecznik polskiej spółki globalnego koncernu informatycznego Hewlett-Packard. Pierwsza taka nagroda przypada po pięciu latach pracy w firmie, kolejna po dziesięciu i tak dalej. Na co pracownicy HP mogą wtedy liczyć? Do niedawna obok listu gratulacyjnego od prezesa korporacji dostawali symboliczne upominki – zegarki czy drobny sprzęt elektroniczny z oferty firmy. Ostatnio zamiast prezentów HP przydziela im e-awards, czyli punkty premiowe, które można wymienić na pieniądze.

Jak ocenia Ewa Lis, nagrody jubileuszowe są gestem ze strony firmy, dowodem na to, że pamięta o swych pracownikach. Nie są natomiast elementem programu motywacyjnego. Dużo ważniejsze są tu możliwości rozwoju i rozbudowany system wynagrodzeń, który przewiduje różne premie za konkretne osiągnięcia etc.

Nadal na premie za wieloletnią lojalność mogą liczyć np. pracownicy PKO BP, Fiat Auto Poland, KGHM czy PKN Orlen, gdzie pierwsze nagrody jubileuszowe (określony procent pensji) przyznawane są po 15 latach pracy, w tym co najmniej pięciu w Orlenie. W Fiacie i w PKO BP nagrody mogą sięgnąć nawet wielokrotności miesięcznego wynagrodzenia. – Szczególnie nagradzany jest wieloletni staż w bankowości oraz w samym PKO BP – podkreśla Tomasz Fill, rzecznik prasowy banku.

W KGHM wysokość nagrody jubileuszowej wynosi od 100 proc. miesięcznego wynagrodzenia (przy 15-letnim stażu pracy) do 600 proc. po 50 latach. Dodatkowo na 25-lecie pracy można liczyć na pamiątkowy zegarek. Jak wyjaśnia Wacław Szetelnicki, dyrektor Biura Promocji i PR, firma próbowała włączyć nagrody jubileuszowe do wynagrodzeń podstawowych. Związkowcy zgodzili się na ograniczenie, że nagrody przysługują tylko za staż pracy w KGHM, a nie cały okres zatrudnienia.

Koncern Unilever, który stosuje nagrody jubileuszowe w wielu krajach, w Polsce się z nich wycofał przed dwoma laty. Wcześniej pracownicy dostawali po 15 latach pracy (niekoniecznie w tej firmie) dodatkową premię w wysokości 150 proc. pensji. Po kolejnych 5-latkach premia rosła aż do 350 proc. płacy. – Uznaliśmy, że nagrody jubileuszowe nie motywują do pracy. W dodatku rezerwy, które trzeba było na nie tworzyć, bardzo obciążały wynik finansowy firmy. Doszliśmy do wniosku, że możemy lepiej zagospodarować te pieniądze, np. na wyższe premie – wyjaśnia Aleksandra Krzyżowska, kierownik ds. pracowniczych w Unilever Poland.

Koperta i dyplom z podziękowaniem od prezesa, wyjazd na weekend, zegarek albo odtwarzacz DVD – to typowe na zachodzie Europy upominki dla pracowników, którzy przepracowali dłuższy czas w jednej firmie. Zwykle mają raczej symboliczny charakter. Za to coraz częściej są przyznawane już po przepracowaniu pięciu, a nie jak dawniej 15 czy 20 lat, wynika z informacji brytyjskiej firmy Cottrills, która zaopatruje ponad 550 firm na Wyspach Brytyjskich w systemy premiowania pracowników.

Pozostało 88% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy