Za mało liderów wśród światowych menedżerów

Tylko w co czwartej globalnej korporacji klimat organizacyjny zachęca do większej efektywności

Publikacja: 06.08.2008 07:06

To dlatego, że menedżerowie często zamiast inspirować, demotywują swych podwładnych. W polskich firmach nie jest lepiej.

Aż 56 procent menedżerów w międzynarodowych korporacjach wpływa demotywująco na pracowników. Nie potrafią stworzyć takiego środowiska pracy, które zainspiruje i zachęci ludzi do większej efektywności – wynika z badań firmy doradczej Hay Group, która przeanalizowała styl zarządzania ponad 3,1 tysiąca przedstawicieli kadry menedżerskiej z największych firm. Wśród nich tylko co czwarty umiał – jak prawdziwy lider – stworzyć angażujący klimat, który nie tylko wpływa na lepszą atmosferę w pracy, mniejszą rotację pracowników, ale i na poprawę wyników finansowych. Według danych Hay Group ta poprawa może sięgnąć nawet 30 proc.

26 proc. menedżerów potrafi zachęcić ludzi do większej efektywności

Badania nie objęły polskich firm, ale – jak ocenia Szymon Milonas, szef praktyki zarządzania talentami w Hay Group – sytuacja nie jest tu lepsza. Profesjonalne kształcenie menedżerów to kwestia ostatnich lat, a wiele krajowych firm nie ma ani zwyczaju, ani często pieniędzy na usługi profesjonalnych doradców od zarządzania. W rezultacie nasi menedżerowie są za bardzo nastawieni na krótkoterminowe cele. Utrudnia to zdobycie i utrzymanie w firmie talentów, dla których nie mniej niż pieniądze liczy się możliwość rozwoju.

– Jeśli nie znajdą w firmie osoby, która będzie dla nich autorytetem, z którą będą mogli się identyfikować, odejdą – ocenia Szymon Milonas. Dodaje, że posiadanie liderów jest bardzo ważne dla firm, które chciałyby postawić na innowacyjność. – Innowacyjne firmy zawsze są związane z liderem, osobą, która nadaje kierunek i potrafi zainspirować ludzi oraz zbudować zespół menedżerów, którzy przełożą jego wizje na działania – przypomina ekspert Hay Group.

Według danych Hay Group menedżerowie – liderzy, którzy tworzą w firmie motywujący klimat, wykorzystują na co dzień bardziej różnorodne style zarządzania, umiejętnie łącząc krótkoterminowe i długoterminowe cele. Są więc jednocześnie wizjonerami i coachami swych podwładnych, dbają o dobrą atmosferę, by zwiększyć zaangażowanie ludzi, ale w razie potrzeby umieją sięgnąć po styl dyrektywny.

To dlatego, że menedżerowie często zamiast inspirować, demotywują swych podwładnych. W polskich firmach nie jest lepiej.

Aż 56 procent menedżerów w międzynarodowych korporacjach wpływa demotywująco na pracowników. Nie potrafią stworzyć takiego środowiska pracy, które zainspiruje i zachęci ludzi do większej efektywności – wynika z badań firmy doradczej Hay Group, która przeanalizowała styl zarządzania ponad 3,1 tysiąca przedstawicieli kadry menedżerskiej z największych firm. Wśród nich tylko co czwarty umiał – jak prawdziwy lider – stworzyć angażujący klimat, który nie tylko wpływa na lepszą atmosferę w pracy, mniejszą rotację pracowników, ale i na poprawę wyników finansowych. Według danych Hay Group ta poprawa może sięgnąć nawet 30 proc.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy