Trudne czasy dla pracy tymczasowej

Agencje zatrudnienia walczą o nowych kontrahentów. Do niedawna większość przychodów branży zapewniały zakłady produkcyjne, które teraz nie potrzebują już tylu tymczasowych pracowników

Publikacja: 05.01.2009 11:28

Trudne czasy dla pracy tymczasowej

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

W czasie przedświątecznej gorączki zakupów większość sieci handlowych sięgnęła po wsparcie pracowników tymczasowych. Nie wystarczyło to jednak, by agencjom zatrudnienia zrekompensować utratę zleceń z firm produkcyjnych. A tych jest dużo mniej niż przed rokiem.

- Wprawdzie w przemyśle spożywczym popyt się utrzymuje, ale w sektorze motoryzacyjnym padł totalnie, co dotknęło wiele firm z naszej branży — ocenia Agnieszka Bulik, prezes Związku Agencji Pracy Tymczasowej i członek zarządu Randstad Polska.

W rezultacie rynek tych usług, który w ostatnich latach rósł o 50 proc. rocznie, w 2008 dotknęło spowolnienie. Może się ono pogłębić w bieżącym roku.Zdaniem Agnieszki Bulik, przychody agencji pracy tymczasowej w 2008 roku mogły nawet nieznacznie spaść wobec 2007 roku. Najbardziej dotkliwe spadki mogą odczuć firmy, które miały dużych kontrahentów w sektorze motoryzacyjnym i w branży AGD.

Wśród nich wymienia się część agencji z rynkowej czołówki, w tym Work Service, czy Adecco. Anna Wicha, dyrektor generalna Adecco Poland przyznaje, że firma ma mniej zleceń od kontrahentów z tzw. branży automotive.

— Ewentualne obniżenie przychodów z tego sektora wyrównamy dzięki zleceniom z innych branż, które nie są tak bardzo uzależnione od wahań koniunktury, np. w sektorze produkcji spożywczej — zapowiada szefowa Adecco Poland, która chce też rozwijać współpracę z centrami badań i rozwoju oraz call centers.

Te plany nie będą łatwe do realizacji, bo o zlecenia na pracowników biurowych, do przemysłu spożywczego walczą teraz wszyscy. — W ostatnich dwóch latach pracowaliśmy nad dywersyfikacją naszego biznesu i pozyskaliśmy nowych klientów. Teraz realizujemy zlecenia dla wszystkich branż — zapewnia Krzysztof Inglot, dyrektor działu sprzedaży Work Service. Jak przyznaje, zlecenie z sektora automotive spadły praktycznie do zera.

O dywersyfikacji kontaktów mówi też Krzysztof Sadowniczyk z grupy Trenkwalder, która ma kilku znaczących klientów z branży motoryzacyjnej. —W ostatnich miesiącach 2008 roku na rynku było widać już ślady kryzysu — przyznaje.

W to, że branży uda się wyrównać zmniejszenie zamówień firm produkcyjnych powątpiewa Marek Jurkiewicz, dyrektor handlowy agencji Start People.— To się najbardziej odbije na małych firmach, które mają dwóch - trzech dużych klientów. Jeśli oni spóźnią się z płatnościami za usługę, agencje mogą szybko stracić płynność — dodaje Monika Ulatowska ze Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia. Jej zdaniem, część słabszych agencji może nie przetrwać 2009 roku.

W ten sposób rozwiąże się problem nadmiernego rozdrobnienia rynku i wielu mało profesjonalnych pośredników, na których narzekali członkowie organizacji zrzeszających agencje pracy tymczasowej. Według danych związku, gospodarcza koniunktura i szybki wzrost popytu na pracowników tymczasowych sprawiły, że co roku przybywały setki nowych agencji.

Na koniec października 2008 w Krajowym Rejestrze Agencji Zatrudnienia było zarejestrowanych 2151 firm, o 731 więcej niż w 2007.

— Zdarza się, że agencje tworzą ludzie nie znający podstawowych zagadnień związanych z prawem pracy i zarządzaniem zasobami ludzkimi — podkreśla Agnieszka Bulik z ZAPT, który chce popularyzować nie tylko wśród swych członków przyjęty niedawno standard wyznaczający normy działania w branży.

W czasie przedświątecznej gorączki zakupów większość sieci handlowych sięgnęła po wsparcie pracowników tymczasowych. Nie wystarczyło to jednak, by agencjom zatrudnienia zrekompensować utratę zleceń z firm produkcyjnych. A tych jest dużo mniej niż przed rokiem.

- Wprawdzie w przemyśle spożywczym popyt się utrzymuje, ale w sektorze motoryzacyjnym padł totalnie, co dotknęło wiele firm z naszej branży — ocenia Agnieszka Bulik, prezes Związku Agencji Pracy Tymczasowej i członek zarządu Randstad Polska.

Pozostało 85% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy