Banki nie będą mikołajami

- Do zjawiska masowego zaciągania kredytów konsumpcyjnych w okresie przedświątecznym byliśmy przyzwyczajeni w latach poprzednich - pisze Łukasz Wilkowicz

Aktualizacja: 07.12.2009 20:43 Publikacja: 07.12.2009 20:02

[b] [link=http://blog.rp.pl/blog/2009/12/07/lukasz-wilkowicz-banki-nie-beda-mikolajami/]Skomentuj na blogu[/link][/b]

Nie było w tym żadnego szczególnego niebezpieczeństwa – kredyt nie był właściwie żadnym obciążeniem dla osób, które go spłacały. Po kilku miesiącach o kredycie można było zapomnieć.

Teraz sytuacja w gospodarce jest zupełnie inna, a kolejki po kredyty ustawiają się jeszcze większe. Jak to możliwe?

Pierwsze wyjaśnienie, jakie przychodzi do głowy, to właśnie słaba kondycja finansowa rodzin. Przyzwyczajenie do życia na przedkryzysowym poziomie jest tak silne, że jesteśmy gotowi zapożyczyć się, by ten poziom utrzymać choćby przez kilka świątecznych dni. Sprzyja temu fakt, że przez wiele lat sklepy (oczywiście z przyzwoleniem banków) skutecznie nauczyły nas tego, iż kredyty są na "zero procent".

Ale tak, jak w rzeczywistości nic niekosztujących kredytów nie ma (w ostateczności koszty może ponieść ktoś inny niż klient, na przykład sklep, któremu zależy na zwiększeniu sprzedaży, albo bank, który w przyszłości chce zarobić na otwarciu kolejnego rachunku). Nie ma też kredytów dla osób, co do których banki uznają, że pożyczonych pieniędzy nie oddadzą.

Nie łudźmy się – banki nie są mikołajami, nawet jeśli ich sprzedawcy założą czerwone czapeczki. Ale też nie ma w tym nic złego.

Najlepiej, gdyby każdy zdawał sobie sprawę ze swoich ograniczeń finansowych. Jeśli tak nie jest – dobrze, że banki chcą nam w tej ocenie pomóc. To akurat mogą zrobić za darmo.

Ekonomia
W biznesie nikt nie może iść sam
Ekonomia
Oszczędna jazda – techniki, o których warto pamiętać na co dzień
Ekonomia
Złoty wiek dla ambitnych kobiet
Ekonomia
Rekordowy Kongres na przełomowe czasy
Ekonomia
Targi w Kielcach pokazały potęgę sektora rolnego
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku