Ubezpieczyciel skontroluje, czy masz prawo do zniżki

Towarzystwa sprawdzają w bazie danych UFG, czy kierowca faktycznie ma prawo do zniżek

Aktualizacja: 10.02.2011 08:00 Publikacja: 10.02.2011 00:20

Ubezpieczyciel skontroluje, czy masz prawo do zniżki

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Dzięki kontom w Ośrodku Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego towarzystwa mogą sprawdzać, w ilu wypadkach uczestniczył dany samochód. Pozwala to weryfikować informacje podane przez klientów.

– Nasze doświadczenia z okresu pilotażu wskazują, że prawie co 20. oświadczenie klienta nie jest zgodne z faktycznym przebiegiem ubezpieczenia – mówi Jacek Tomasik, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Indywidualnych w TUiR Warta.

Z kolei PZU szacuje, że około 10 proc. klientów deklarujących najwyższą zniżkę nie powinno jej otrzymać, ponieważ wcześniej mieli szkody. – Baza UFG nie zawiera jeszcze danych na temat szkód od wszystkich ubezpieczycieli. Zatem liczba klientów podających nieprawdziwe informacje jest szacunkowa – mówi Agnieszka Rosa z biura prasowego PZU.

Konta w Ośrodku Informacji UFG ma na razie 12 towarzystw. Trwa uzgadnianie warunków korzystania z bazy danych na zasadzie wzajemności; dostęp do bazy mają ubezpieczyciele, którzy jednocześnie dostarczają informacji o szkodach.

Jak podkreśla Agnieszka Rosa, baza będzie praktycznym narzędziem umożliwiającym ustalenie zniżki bonus malus przysługującej klientowi. Ułatwi także zawieranie umów ubezpieczenia, bo zamiast prosić o zaświadczenie, towarzystwo samo sprawdzi przebieg ubezpieczenia.

– Warta, wykorzystując bazę danych Ośrodka Informacji UFG, weryfikuje oświadczenia swoich klientów na temat szkodowości – twierdzi Jacek Tomasik. – Sprawdzane są wszystkie nowe umowy dotyczące ubezpieczeń komunikacyjnych, czyli kilkadziesiąt tysięcy polis miesięcznie.

Na podstawie otrzymanych informacji towarzystwa ponownie skalkulują składkę i ustalą ją w wysokości odpowiadającej faktycznemu ryzyku ubezpieczeniowemu. Klienci, którzy podali nieprawdziwe dane o przysługujących im zniżkach, będą musieli dopłacić brakującą część składki.

Towarzystwa zapewniają, że dzięki dostępowi do bazy danych łatwiej im będzie kształtować politykę cenową w taki sposób, by kierowcy uczciwi i jeżdżący ostrożnie nie musieli płacić za tych, którzy powodują szkody i stosują rozmaite wybiegi, żeby nie płacić z tego powodu wyższej składki.

– Dysponując takim narzędziem, będziemy mogli dawać dobrym kierowcom wysokie zniżki w ubezpieczeniach komunikacyjnych, zarówno OC, jak i AC, ewentualnie klienci tacy w krótkim czasie będą dochodzić do zniżek na maksymalnym poziomie – podkreśla Jacek Tomasik.

Powinno to sprzyjać ograniczeniu tempa wzrostu taryf. Obecnie polisy drożeją w dużym stopniu z powodu wzrostu wartości odszkodowań wypłacanych w wyniku szkód popełnianych przez nieostrożnie jeżdżących kierowców.

– Link4 na bieżąco analizuje szkodowość poszczególnych grup klientów i dopasowuje składki do ryzyka związanego z daną grupą – mówi Grzegorz Anczewski, dyrektor Pionu Technicznego i członek zarządu Link4. – Niższymi stawkami premiujemy tych, którzy powodują mniej szkód.

Towarzystwa liczą też na skuteczne przeciwdziałanie wyłudzeniom odszkodowań. Korzystając z bazy danych będą mogły znaleźć wzajemne powiązania kierowców wyjątkowo często uczestniczących w kolizjach drogowych.

UFG zapowiada, że do końca pierwszego kwartału 2011 roku udostępni towarzystwom kolejną funkcję – informacje o historii ubezpieczenia danego klienta lub pojazdu. Historia taka będzie zawierać szersze, kompleksowe informacje o wykupionych polisach OC i AC, wypłaconych odszkodowaniach i odmowach takich wypłat.

[ramka][srodtytul]Opinia[/srodtytul]

[b]Elżbieta Wanat-Połeć, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego[/b]

Już dziś firmy ubezpieczeniowe mogą sprawdzić w bazie danych Ośrodka Informacji UFG, w ilu wypadkach uczestniczyło auto, i dzięki temu weryfikować zniżki przysługujące za bezwypadkową jazdę. Ale możliwe są zapytania tylko o pojedynczego klienta. Do końca tego kwartału fundusz chce umożliwić ubezpieczycielom kontrolę całej grupy klientów. W ciągu kilkudziesięciu sekund towarzystwa będą mogły otrzymać informacje o wypadkowości nawet do 10 tysięcy pojazdów.

Podanie przez klienta zaniżonej liczby wypadków może być podstawą do wystąpienia przez towarzystwo o dopłatę składki. W projekcie noweli ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych znalazł się już zapis umożliwiający to. Dziś coraz więcej firm występuje o dopłatę składki na podstawie pisemnego oświadczenia klienta o latach bezwypadkowej jazdy, w którym podane były jednak nierzetelne informacje.Warto dodać, że od półtora roku na stronie internetowej UFG poszkodowani w wypadkach drogowych mogą sprawdzić, czy i gdzie polisę OC wykupił sprawca wypadku. Bywa, że sprawcy odmawiają podania takich informacji na miejscu kolizji. [/ramka]

Dzięki kontom w Ośrodku Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego towarzystwa mogą sprawdzać, w ilu wypadkach uczestniczył dany samochód. Pozwala to weryfikować informacje podane przez klientów.

– Nasze doświadczenia z okresu pilotażu wskazują, że prawie co 20. oświadczenie klienta nie jest zgodne z faktycznym przebiegiem ubezpieczenia – mówi Jacek Tomasik, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Indywidualnych w TUiR Warta.

Pozostało 92% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy