Dzięki kontom w Ośrodku Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego towarzystwa mogą sprawdzać, w ilu wypadkach uczestniczył dany samochód. Pozwala to weryfikować informacje podane przez klientów.
– Nasze doświadczenia z okresu pilotażu wskazują, że prawie co 20. oświadczenie klienta nie jest zgodne z faktycznym przebiegiem ubezpieczenia – mówi Jacek Tomasik, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Indywidualnych w TUiR Warta.
Z kolei PZU szacuje, że około 10 proc. klientów deklarujących najwyższą zniżkę nie powinno jej otrzymać, ponieważ wcześniej mieli szkody. – Baza UFG nie zawiera jeszcze danych na temat szkód od wszystkich ubezpieczycieli. Zatem liczba klientów podających nieprawdziwe informacje jest szacunkowa – mówi Agnieszka Rosa z biura prasowego PZU.
Konta w Ośrodku Informacji UFG ma na razie 12 towarzystw. Trwa uzgadnianie warunków korzystania z bazy danych na zasadzie wzajemności; dostęp do bazy mają ubezpieczyciele, którzy jednocześnie dostarczają informacji o szkodach.
Jak podkreśla Agnieszka Rosa, baza będzie praktycznym narzędziem umożliwiającym ustalenie zniżki bonus malus przysługującej klientowi. Ułatwi także zawieranie umów ubezpieczenia, bo zamiast prosić o zaświadczenie, towarzystwo samo sprawdzi przebieg ubezpieczenia.