Z tego artykułu się dowiesz:
- Dlaczego nacisk Komisji Europejskiej na elektryfikację rynku samochodowego nie przynosi oczekiwanych rezultatów?
- W jaki sposób państwowe dotacje wzmagają zainteresowanie elektrycznymi pojazdami we Włoszech?
- Dlaczego elektryczna mobilność w Polsce rozwija się wolniej niż zakładano?
- Jakie zagrożenia związane są z ekspansją chińskich samochodów elektrycznych na europejskim rynku?
Rozkręca się karuzela zmian wokół państwowych dopłat dla kupujących elektryczne samochody, zwłaszcza poza granicami Polski. Z początkiem października rynek elektryków w Stanach Zjednoczonych dostał się pod zimny prysznic, bo wstrzymano rządowy program wsparcia zakupu e-aut. Z kolei we Włoszech, gdzie amatorów elektryków trzeba szukać ze świecą, kurek z dotacjami mocno odkręcono, by ich zachęcić: od środy samochód na baterie można tam kupić za cenę dobrej klasy roweru.
Tymczasem na polskim podwórku też się dzieje, choć ruch w interesie jest nieporównanie mniejszy. Krąg uprawnionych do dotacji, do tej pory ograniczony przede wszystkim do osób fizycznych i prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, poszerzono o organizacje pozarządowe, szkoły, instytucje medyczne czy placówki opiekuńcze. Ale nadal brakuje w nim kluczowej grupy, która kupiłaby najwięcej elektryków, czyli firm.
Elektryczna Dacia za 3,9 tys. euro
Na razie niełatwo znaleźć elektryka tańszego niż we Włoszech. Rzecz jasna nie chodzi o Teslę, lecz małe auta. Produkowane gdzie? Oczywiście w Chinach. Leapmotor T03 chińskiej marki należącej do koncernu Stellantis oraz Dacia Spring, znajdująca się w portfolio pojazdów Grupy Renault, mają ceny porównywalne do jednośladów. Dzięki dopłatom T03 jest dostępny już za 4,9 tys. euro, a marka promuje go hasłem ceny „niższej niż cena roweru”. Producent obniżył bowiem katalogową cenę samochodu o 3 tys. euro do 15,9 tys. euro, od której należy jeszcze odliczyć państwową dopłatę w wysokości 11 tys. euro. Podobny mechanizm obniża cenę Dacii do poziomu 3,9 tys. euro.
Czytaj więcej
Choć na dopłaty do elektryków złożone zostały wnioski warte ponad 120 mln zł, nie wypłacono jeszc...